Tuesday, October 1, 2013

Upprörd!!!


Det är mycket med det jordiska nu och ont om tid för bloggen. Hoppas ni har överseende med detta!

Men tid för att uppröras finns det alltid. Det är nämligen så att vi fick hem bonustösens skolkort häromdagen och jag höll bokstavligen på att kräkas! Vi får hem en helkroppsbild där den sjuåriga flickan står och poserar, med ena handen på höften, putar med rumpan och tittar snett över ena axeln med sängkammarsug i blicken. En ren modellbild som skulle passat på omslaget till vilken herrtidning som helst!


Alltså, jag blir så upprörd att jag inte ens kan formulera mig ordentligt... Det är tamejfan i det närmaste ett övergrepp! Att tvinga barn att stå och posera och åma sig, utan att ens fråga föräldrarna om lov!!!

Till saken hör ju att Malena redan är en oerhört utseendefixerad flicka som gärna vill ha så mycket smink och så lite kläder på sig som möjligt. Detta är ju naturligtvis inget vi tillåter, men det är en ständig kamp. Vi jobbar stenhårt på att bekämpa detta och så kommer skolan och tar en stor könsstereotyp tegelsten och slår i huvudet på henne. Talar om för henne att hennes kropp, hennes utseende och hennes kläder etc. är viktigast av allt. Tack för det liksom!

Självklart har jag mailat både skolan, Hammerstaskolan i Norsborg för övrigt, och till företaget som tog skolfotona. Och nu behöver jag er hjälp. Här är företagets hemsida: http://www.temaklasskort.se/starter.html och här är deras e-postadress: info@temaklasskort.se. Snälla ni, gör mig en tjänst och skicka dem bara ett mail och tala om att det är vidrigt att de exponerar andras barn på det här viset. Pretty please with sugar on top?!

Och inte nog med det, för det finns ju mer att uppröras över. Ingen har väl missat att de misstänkta i gängvåldtäktsmålet i Tensta friats. Även det är så oerhört vidrigt att jag inte finner ord och bevisar att en kvinna är rättslös i det här landet. Jag tänker inte ens försöka formulera något kring detta, men gå in och skriv på namninsamlingen för att få en prövning i Högsta domstolen:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8062#.UksXTNK-2Sp

Gör det nu!


7 comments:

Eva Hudin said...

Håller helt med dig, det är för jävligt, rent för jävligt. Könsstereotyperna verkar sitta i ryggmärgen på alltför många och förmågan till att kritisera dom verkar vara obefintlig. Dominans och underdånighet går hand i hand och får förödande konsekvenser. Inte undra på att man är feminist!
Bra att du blir förbannad, flertalet blir det inte tragiskt nog.
/Eva

Anneli said...

Men så hiskeligt! Jag blir så himla förbannad, för som du skriver: man kämpar ju på som bara den här hemma för att ge barnen större möjligheter än det som är typiskt könsstereotypiskt och slentrianmässigt. Jag har ju också en oerhört tjejig bonusdotter och jag skulle blir tokarg om jag fick hem ett sådant skolkort.

Min brorsdotter poserade för övrigt på precis det sättet på sitt skolkort när hon var fyra (!) år. De bor i England så jag skyllde lite på det för jag trodde faktiskt att vi hade kommit liiite längre här, men tydligen inte.

/Garnfröken

vickewire said...

jag tycker så synd om barn idag som inte får vara barn.sälja bh o string för 3-4 åringar och nu detta

får vålta tonåringar utan bli straffad fy farao säger jag bara

det visar vilken kvinnosyn vi har fått i swerige
nej bort med alla manliga domare i våltäcksmål

Emmas dagar said...

Helt otroligt! Förskräckligt!
Jag är väldigt glad att de inte hade skolfotouppdraget på min Tös´skola!
Har du sett någon annan flickas (på samma skola) foto? Om detta är genomgående. Eller hade de en pose för "andra sorters flickor" också, om du förstår hur jag menar. Och undrar hur pojkarnas "poser" ser ut... "grabbiga"?
Jag har skrivit ett mail och använt din beskrivning av bilden.

Emmas dagar said...

...och spridit ditt blogginlägg på Fb så jag hoppas de får riktigt många mail nu, skolfotoföretaget!

Heldri said...

Fy f-n! Jag tycker synd om dagens barn och jag förfasas över vart vi har hamnat. Det är svårt att försöka se ljust på mänskligheten just nu...

Anonymous said...

Sagt och gjort!! Mejlat och skrivit under!! Fram för skolfotografer som ser barn för vad de är, barn, och inget annat!! Och Hovrättsdomen är bara så obegriplig, förnedrande och kränkande så det finns inte!!