Friday, September 23, 2011

Snopet...

Ja, lite snopet blev det i förrgår. Jag stickade som en galning på ett par vantar i samma modell och av samma garn som Jättevantarna Bertil för att ha något att brodera på under gårdagens broderikafé. Jag hade tvättstugan i onsdags så jag skulle hinna tova ihop dem i tvättmaskinen var tanken. Men, när sista maskinen gick hade jag en och en halv tumme kvar... Nu är de klara i alla fall och väntar på nästa tvättid:

Jättevantarna Bertil, version 2.0

Så, då fick jag fortsätta brodera på mitt nya evighetsbroderi, örngotten, som ni ju fått se lite glimtar av då och då. Det går väääldigt långsamt framåt...

Lååångsamt går det...

För andra gick det däremot mer framåt, en gammal klassiker sedan broderikaféets början blev färdig igår, nämligen Synnöves broderade lilla påse:

Fantastiskt fint!

Mindre snopet var också att jag lyckades vinna hos Bad Mama Jama igen! Som sagt, tur som en tokig! Även denna gången ett jättefint halsband:

Hur fint som helst!

Tack så jättemycket för det fina halsbandet! Jag borde nog verkligen ta och köpa ett antal trisslotter nu när turen är på min sida, man vet ju aldrig hur länge det varar...

Hoppas ni får en riktigt fin helg nu allihop!

20 comments:

Heldri said...

Roligt broderi! Först for blicken över det och tänkte "Blomma, ja den var fin". Sen registrerade hjärnan vad det faktiskt var som fanns där i mitten och inte som alls var en vanlig pistill - Kul!

Susilull said...

Vilken turgumma du är, grattis!
Lycka till med tovning och broderi!

Virvelvind said...

Vad roligt att du gillade det! Och ja, passa på å köp en lott eller två :)

Eva Hudin said...

Jädrans vilken tur du har, Hedvig. Det är bara att tjoa GRATTIS!

Gärdet said...

Du behöver inte vänta på tvättid för att valka vantar! Det går fin fint att göra det med varmt vatten, såpa och lite handkraft. Då har du även bättre kontroll på resultatet och kan forma vanten som du vill. Testa! :)

Dea said...

Snygg blomma! Riktigt roligt mönster.

Fröken Eko said...

Jag har fått en grej som jag tänkte dela med mig av till dig http://frokeneko.blogspot.com/2011/09/jag-brukar-vara-ratt-bra-pa-att-forsova.html

Förresten , loggan "Återbruk är kul" som du har i H. sidospalt, varifrån har du fått den? Får man knycka den??

/F

Fröken Eko said...

Ja just det... såg en annan logga i din sidospalt nu... :) Så ang. det tidigare inlägget: take it or leave it :D

/F

disa said...

Fina broderier! Vad roligt för dig att använda ditt fina örngott då det är klart sedan. Grattis till vinsten och ha en trevlig helg du med. =)

Emilia said...

Härliga jättevantar - ska bli spännande att se dem tovade och broderade! Låter mysigt med brodericafé - vi "fuskade" lite på mitt stickcafé och körde tema broderi två kvällar ;)

4U2 said...

Det var stora vantar, krymper de så mycket?
Du är välkommen att titta på bidragen, det skall vara roligt att vara med ;) Kram

Pysselfarmor said...

Jag var hemma och tyckte synd om mig själv ;-))
Om du hittar en gammal tvättbräda på en loppis ska du köpa den. Jag filtar alltid så...har kontroll på resultatet då.
Här har du instruktion
http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/2011/03/07/4792603-filtning-valkning-av-nalbindningsvantar/

Vad kom ni fram till om det gemensamma broderiet?

Fru Keilegavlen said...

Flott broderi og flotte vottar. Varmt og godt med tova vottar.

Fiff said...

Sån tur du har i tävlingar nu då! Kul!
O roligt att du visar bilder från brodericafeét :-)

Anki said...

Häftiga vantar! Ska bli kul att se hur de blir sen.

Smycka said...

Ska bli intressant att se vantarna när de är färdiga. Grattis till din fina vinst! =o)

Pixi said...

JAAAAAAAAAAAAAAA spring till affären och ta en stryktips, en dubbel ett lotto o 2 triss för tusan!!HEHE... Ohh vad nyfiken jag blir på vantarnas storlek... för det där e inte lätt att få dem "rätt" Men övertygad om att DU får det... Oxå nyfiken på påsen hur den ser ut när den är klar, så den får du inte glömma visa upp sen!Kram kram =)

Anita Tørmoen said...

Vottene blir sikkert kjempefine med broderi på:) Gratulerer med fine premier!

Evas Pyssel said...

Vilken tur du har !! Grattis. Jättefint halsband.Vantarna är ju för häftiga före tvätt.Måste prova det där någon gång. Vad mycket det är man vill prova !!! Kram Eva

med nål och tråd said...

Hoho, du har fått en utmärkelse av mig.