Sunday, November 25, 2012

Kavelfransens dag

Ja, i lördags var det verkligen kavelfransens dag. Jag var på det andra, och sista, kurstillfället med Carina Olsson (scrolla ner för att läsa om det första). Denna gång hade jag spetsat in mig på att lära mig göra kavelfrans på riktigt...


Det var ju inte så svårt som det ser ut, även fast jag fick en redig blåsa på pekfingret eftersom jag tog i så för att göra den riktigt tät. Man tar bara två stycken stickor, storlek ca 5,5 och en träbit. Sedan borrar man hål i träbiten och sticker in stickorna. Sedan virar man garn runt hela ekipaget och snörper åt vart tionde varv med lintråd. Lätt som en plätt! Och så här blev resultatet:


Nu ska det pyntas med lite broderier nedanför och vips har man ett par dekorativa muddar. Någon annan som ägnade kursen åt att tillverka muddar var farmor, och de såg ut så här vid dagens slut:


När jag idag skulle sätta mig och brodera på eftermiddagen vällde det in nyfikna småtjejer i köket, så det hela slutade med en härlig syjunta där alla satt och broderade på varsitt projekt. Himla roligt men det blev inte så många stygn gjorda för min del!


Som ni ser har Malena nu börjat öva på Lucia-sångerna på allvar. Det innebär att man måste gå runt i förra årets alldeles för trånga nattlinne dagligen. Vidare är min Signe-mössa (se nedan) snart färdig, men ni får nog vänta till nästa helg med att få en titt på den för det är väl då man får en chans att vistas i "solljus" igen.

Men nu vill jag så här på söndagkvällen önska er alla en fantastisk vecka!

14 comments:

med nål och tråd said...

Fiin kavelfrans, bullig ska den vara (vad är en blåsa mot att vara vacker?). Måste testas nån gång

Paradiset Kaos said...

Men visst är det kul när barnen vill lära sig handarbeta?
Jag har en tjej här hemma som periodvis vill pröva på det ena och det andra och då är det bara att "ställa" upp.
Ha en fortsatt skön måndag!!!

Manduzana stickar said...

Det låter som en väldigt mysig syjunta :)

LadyNight said...

Aldrig hört talas om kavelfrans innan, men vad roligt det ser ut! Mjukt och luddigt, som små färgglada fjärilslarver :P

Tina said...

Kavelfrans är så fint. Kul att få reda på hur man gör den.

Evas Pyssel said...

Vilken rolig grej ...kavelfrans. Och så användbar. Du lär dig mycket nytt hela tiden. Syjunta kan vara riktigt skojig. det har vi i byn varannan vecka.
Ha det gott !! Kram Eva

Annika said...

Vilken läcker kavelfrans! Precis så ska den se ut! Det vill jag också lära mig någon gång.
Så härligt med så mycket tjejer i köket som vill vara med och lära sig!

Nina said...

:) ... härligt med nattlinne dagligen och pysslande barn. Här är det symaskin som gäller för tösen (9 år). Kavelfrans ser fint ut, men svårt ... och muffarna är ju så fina. Super snygg brodering!

Kram

Eva said...

Härlig frans! Och inte låter det alldeles omöjligt heller... Möjligen med borrandet då:)
Underbar syjunta! Och broderiet också.
SV Mammas andra tax höll sig med lätthet ett dygn i sådant här väder. Skrämde slag på morfar med sitt vägrande en gång. (Talade om det lite väl häftigt...) Också korthår. Hälsa pojken!

Ingmarie said...

Alltså ... här hittar man de ena efter det andra , och de ena fina än de andra .
Glad att jag hitta din blogg .
Du är ju bara så duktig på allt du gör .
Ha de bäst ...

Anonymous said...

Kavelfransen var verkligen bullig och fin! Och farmors muddar kommer att bli jättefina (utan knutar).

Emilia said...

Så fin kavelkrans!

Anonymous said...

Trevlig 1:a advent!

aliel said...

Härligt med invällande ungar!