Tuesday, May 27, 2014

Färdiga kedjesockor

Här har sticklusten och -farten kommit igång riktigt ordentligt igen. Känns skönt efter att ha haft en mindre svacka hela vintern. Kedjesockorna är nu i alla fall färdiga...


Mönster: Kedjesockor designade av Ulrika Korkala
Garn: Araucania Ranco Solid (som tyvärr inte tillverkas längre)
Stickor: 2,5

Jag tyckte verkligen om både mönstret och resultatet och (dessvärre) också garnet.


Dessa sockor är även väldigt fina på baksidan av benen. Dels har de en rand av resår med lyfta maskor som är dekorativ och gör passformen väldigt bra. Sedan har de en av lyfta maskor förstärkt häl, vilket är både praktiskt och snyggt. En sådan gör man genom att sticka varannan maska och lyfta varannan maska på de räta varven.


Tur kan man tycka att det blev så kallt igen för nu känns det ju nästan relevant att dra på sig ett par sockor igen...

De kanske får hänga med till Dala-Floda dit jag ska och tvåändssticka hela helgen. Yey! Mer om det när jag kommer hem. Ni får ha det gott så länge!

9 comments:

Eva said...

Läckra!
Jag sitter och klurar på något för att "kula till" den supertråkiga stickningen av enfärgade strumpor på 2.5... Det är var ju en idé ;)

Ozas Pysselverkstad said...

Jättefina. Skönt att sticklusten har infunnit sig igen. Jag sitter och väntar på att min ska göra detsamma.

disa said...

Åh, jätte tjusiga! =)

Fiff said...

Så himla fina!

Anonymous said...

Rent magiska! Ja, det vore ju synd på så fina sockor, lagom till att de blev klara, om högsommarvärmen hade stått i sig!

Anonymous said...

Vacker färg! Sockmönstret verkar ju jättebra - både bra passform och en förstärkt häl! Kanon! Det är just för att få en bra passformens som man stickar sina egna sockar tänker jag.

Anna Martina said...

Skulle precis skriva och fråga vilket garn det var, när jag såg att det inte gör längre. Älskar verkligen färgen!

Annika GW said...

Lycka till med tvåändsstickningen. Jag har försökt men gett upp!! Hade inte tålamod att få det att fungera. Sockorna du stickat är helt fantastiska! / Annika

Manduzana stickar said...

Så himla snygga! Jag har mina på mig just nu, men dina är snyggare!