Monday, August 4, 2014

Ny inspiration från våra grannländer

Jag har äntligen köpt en bok som jag suktat efter en längre tid, nämligen Håndplagg till bunader och folkedrakter av Heidi Fossnes. En riktig praktbok som, vilket titeln antyder, avhandlar vantar, muddar och liknande till norska folkdräkter.

Boken innehåller både fina foton, mycket information och mönster till de olika modellerna, vilket gör den till mer än bara en mönsterbok och inte heller bara en ren inspirationsbok. Det uppskattar jag!

Mina favoriter är de svartvita Selbu-vantarna (t.ex. de här) och de färglada vantarna från Kautokeino (t.ex. de här). Och så älskar jag ju alla fina broderier såklart! Det är kul att se hur de liknar de svenska, men inte riktigt...

Sen har jag också införskaffat ett riktigt fint stickhäfte som jag sett florera på många bloggar och sticksidor på sistone, nämligen Barnstickning på stickor 3½-4 av Lena Holme Samsöe (hur fasiken gör man danskt ö?).

Det här lilla häftet innehåller en förvånansvärt stor mängd fina barnmönster. Jag brukar sällan falla för så många modeller på en och samma gång. Allra mest gillar jag Bella och jag vill sticka en kofta och en jumper. Den ena får bli till Malena, den andra har jag en liten idé om en liten tös som kan klä i en sådan...

Det andra favoritmönstret är Flickornas prickkofta (även om jag nu inte förstår vad som är så flickigt med den...) och även denna vill jag sticka till Malena. Mönstren går dock bara upp till åtta år, och eftersom Malena nu fyller åtta om några veckor så får det bli fart på stickorna inom den närmaste tiden. Hon kommer bli väl ekiperad i höst!

Vidare har jag äntligen hittat knappar till Rasmus owlet, så nu är den färdig. Mer om den i nästa blogginlägg!




3 comments:

Emmas dagar said...

Håndplagg är så fin!
Tack för tips om BFL:en :-)

Siv said...

Vilka trevliga böcker du köpt! Den boken med barnstickat får nog bli på önskelistan. Två nya barnbarn är på väg....
Din Haruni är ju jättefin! Den finns på min att göra lista också.
Ha de gott!

Eva Hudin said...

Härligt mönster och mycket vacker färg!