Friday, October 8, 2010

Bollywooddräkt modell Mini

När jag var i Indien för snart ett år sedan köpte min dansanta kompis en riktig Bollywooddräkt i Bombay. Sedan en kväll styrde hon ut mig i den och fotade. Jag kan ju inte dansa men jag fick till ett par poser i alla fall. Så här (ehrm...) tjusigt blev det -->

Ända sedan min pojkväns dotter Malena fick syn på detta foto av en föga övertygande Bollywooddansös i våras så har hon suktat efter en likadan dräkt. Till slut kunde jag, svag som man är, inte motstå tjatet längre utan bestämde mig för att sy en åt henne i födelsedagspresent.

Sagt och gjort! Jag gick och köpte tyg (jag valde turkost eftersom nästan alla hennes övriga kläder är rosa...) och satte i gång. Själv tycker jag resultatet blev ganska bra. Så här såg den ut på (Obs! Jag har medvetet gjot den ganska mycket för stor så att den raketväxande fyraåringen inte ska växa ur den på två veckor):

Till dräkten ska man ju egentligen ha bangles (hårda armband som kvinnorna i Indien trär på armarna i mängder), men jag kunde inte hitta några sådana i en fyraårings storlek i Sverige så jag fick tillverka pärlhalsband och -armband till i stället.

Pannsmycket ska fästas i håret och jag tyckte det verkade lite struligt så det fick ersättas med en bindi som kan klistras fast.

Nästa stora filmstjärna i Bombay? Nåja, nöjd blev hon i alla fall, och dansade fint gjorde hon!

No comments: