Monday, June 20, 2011

Virkade blommor...

Tack allesammans för era rara kommentarer om mitt broderi!
Allt jag håller på med nu är tyvärr hemligt eftersom jag inte vill att vissa snokande ögon ska se saker och ting i förskott här på bloggen... Men, till ett av projekten behöver jag små virkade blommor. Här är de sorgliga resultaten hittills:

Inte nöjd...

Det ser inte bra ut. Hur jag än gör dem ser de bara spretiga och fula ut. Därför gör jag nu ett utrop till alla duktiga virkerskor där ute, hur virkar man fina blommor egentligen? Alla tips är välkomna, men blommorna måste vara små eftersom de ska sitta på ett plagg till en mycket liten person...

12 comments:

Virvelvind said...

Hmm, lämnade en kommentar ang vilka jag ska se på Getaway men ser den inte nu. Så jag tar det igen! De jag åker mest för är Monster Magnet, The Darkness, Immortal, Danzig och Entombed men jag tänkte även kika på Alice Cooper, Bullet och Accept bla. Var på Getaway ifjol och sedan dess är jag frälst! Helt klart bästa festivalen jag varit på.
Å dina blommor tycker jag är supersöta! Jag förstår inte hur du lyckas med allt. Jag har aldrig virkat och skulle inte ens veta hur jag skulle börja, än mindre lyckas göra en blomma!

4U2 said...

Om jag kunde skulle jag hjälpa dig! Nu får jag spana på vilka tips du får. :)

Fiff said...

Okej, jag spanar in inlägget nu ;-)
Ja, det brukar bli snyggare blommor om man inte gör de med luftmaskor, men då blir de ju mer fyllda. Det beror ju på hur man vill att de ska se ut...dina blommor e väl inge fula heller! Testa dig fram lite. Om du vill ha 5 blomblad så kan du lägga upp 15 maskor i ringen, o sen har du 3 maskor till varje blad. Då kan du testa o virka olika varianter, typ 1 fm, 1 st, 1 fm eller liknande. Hjälpte det eller låter det bara flummigt..? ;-) Kram

disa said...

Ibland får man inte till dem helt hundra för man har för tunn nål till för tjockt garn eller tvärtom. Det gör stor skillnad att stryka dem med. Gör några fler så blir de nog bra ska du se. =)

BrittMarie said...

Hej svejs , här kommer ett litet tips .
Lägg upp 5 lm , 1 sm i 1:a lm , 4 lm , 1 sm i samma m som första sm , ggr 5 . Hoppas du förstår hur jag menar :)Det ska bli spännande o se vad du gjort.

Annefia said...

Jag skulle föreslå varv 1-3 av Drops Designs "Silvergrå blomma med runda bågar och blomblad i 2 lager" (alltså, bara det första lagret) http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=118&lang=se Så virkade jag dom små blommorna på min krans. http://blogg.fialand.com/2011/04/29/fardig-krans/

Storleken regleras bäst genom att använda tunt garn och en tunn virknål. Det ger ett snyggare och mera proportionerligt resultat än att virka väldigt få maskor med ett tjockare garn.

Pysselfarmor said...

Hmmmm jag kan ta med mig boken om att virka blommor på torsdag nästa vecka - där finns flera exempel....ja, nu kom jag ihåg - du skulle ta med dig några som jag fick glo i
;-)

Tina said...

Jag håller med om att mönstret är besvärligt att förstå sig på. När jag började var jag lite inne på samma tanke som du, men det blev för krångligt. Ökningarna på var sida om mittmaskan gjorde jag spegelvända, sen upprepade jag bara mönsterrapporten.
Hoppas det är begripligt.

SUADDA said...

Tycker det ser bra ut jag!:) Har inga förslag då jag inte virkat så mycket blommor ännu.
Blir kul att få se hemlisen i färdigt skick!

Janette Millbom said...

ser ut som att du bara behöver ett varv till: i varje lmb (luftmaskbåge) virkar du 1 fast maska, 1 halvstolpe, 1 stolpe, 1 halvstolpa och en fm

/J

aliel said...

Jag tycker att de är söta som de är, särskilt om poängen är att hålla dem små. Kanske några stygn med en avvikande färg i mitten bara..?
Kalmar är en stad man kan besöka mer än en gång :-)

4U2 said...

Jo, jag har en sak till dig i min blogg ;)