Saturday, April 21, 2012

Nya tillägg till handarbetsbiblioteket

Jag har strul med kommenterandet igen. Hos vissa av er fungerar det, medan andras bloggar bara vägrar ta emot mina kommentarer. Suck vad trist det är när det inte fungerar.

Ja ja, jag har hur som helst fyllt på handarbetsbiblioteket lite med två böcker. Först ut är Att dikta en spets: om knyppling i Sverige av Kristina Malmberg och Eileen Trager. Detta känner jag är en lite undanskymd bok om ett mycket spännande, men kanske också lite undanskymt, ämne.

Boken är en historisk skildring av knyppling i Sverige, det är alltså inte fråga om någon handbok. Man går igenom landskap för landskap och berättar om specifika knypplingstraditioner bland kvinnorna i just den trakten. Visste ni till exempel att man från början knypplade på fri hand och att man fortfarande gör det i Skåne och Dalarna? Jag gottar mig i boken och får lust att plocka fram knyppeldynan igen...

Den andra boken som fick följa med hem är New Twists on Twined Knitting av Laura Farson. Detta är alltså en amerikansk bok om tvåändsstickning och jag köpte den mest bara för att för ärligt talat är en hel del av mönstren i den ganska fula. Fast det finns en del fint också, denna lilla mössa är ju till exempel hysteriskt söt. Det finns även en Traditional Swedish Sail Hat. Hur traditionell är den kan man fråga sig?

Det som är lite roligt med boken är att man använder sig av helt andra typer av garn än vad som förespråkas här i Sverige. Dels använder man sig av supertjockt garn istället för tvåtrådig ull och det där med att det ska vara z-tvinnat tyckts inte alltför viktigt. Hur som helst blir jag sugen på att ta mer tid till tvåändsstickningen också, men just nu måste jag repa upp så då känns det ju vääääldigt segt att ta tag i... Nästan lika segt som bloggers kommentarsfunktion...



7 comments:

Anelma handarbetar said...

Tack för hälsningen hos mig. Jag har också problem med att kommentera hos vissa, så jag gav upp tidigare idag. Ska försöka igen. Jag är på bättringsvägen.
Spännanade böcker!

Kram Birgit

Rosenvante said...

Jag har haft det ibland också, men just nu verkar det fungera igen.
Jag gillade den svenska mössan, men jag håller med dig hur traditionell är den, jag har aldrig sett den innan.

Anita Tørmoen said...

Den boken av Laura Farson ser spennende ut! Håper det ordner seg med dine kommentar-problemer.

4U2 said...

Ha,ha, ha nej du jag har nog aldrig sett den traditionella svenska mössan förr men den var fin, tycker jag :)
Ja, att bloggarna krånglar är inte kul, ungefär som det trista vädret.
Kram

Emilia said...

Alltid kul med nya bekantskaper i handarbetsbokyllan ;)

Och ursnygga vantar!

Cecilia said...

Tycker att blogger är lite segt men annars funkar allt för mig just nu.
Roligt att utöka biblioteket med fina böcker!

Misemor said...

Heisann. Så fantastisk flotte votter du har strikket under her.
Og så godt å høre det gikk bra med dere etter den skrekkhistorien fra E4. Skumle greier. Ja, jeg forstår at man kjenner seg levende etter noe slikt! Lenge leve, ønskes fra meg!
KLEM =)