Tuesday, April 3, 2012

Färdiga FeminInos-vantar

Ojojoj, vad jag är rörd över alla era fina kommentarer på mitt förra inlägg. Inte klokt vad underbara ni är! Varm i hjärtat är bara förnamnet... Idag börjar jag med medicinen, så vi får se vad som händer men jag kan säga att en riktigt bra polygrip är reumatikerns bästa vän!

Men, en god nyhet är i alla fall att äntligen, äntligen. äntligen är FeminInos-vantarna helt färdiga! Så här blev det till slut:



Som ni som hängt med ett tag ser, så valde jag att repa upp vantarna med hjärtana och sticka dem utan istället. Sammanlagt har jag nog stickat fem vantar innan jag blev helt nöjd, ha ha! Men det är lika bra att repa upp när man inte är nöjd. Annars skaver det bara i en...



Garnet är Kampes tvåtrådiga ull, jag bara älskar det garnet! Det är liksom garn på riktigt. Men man får dock valka vantarna lite när man stickat klart dem så att de blir mjuka och sköna.



Som ni ser är vantarna ganska långa, det beror på att Inos, som ska få vantarna, är en aparmad människa (det är jag också). Det innebär att man alltid får ett glapp mellan vantarna och ärmen på jackan. Därför gillar vi aparmade lååånga vantar...



Nu håller jag på att försöka knåpa ihop mönstret i Paint, det var verkligen lättare sagt än gjort. lååångsamt framåt går det. Om någon har förslag på ett smidigare sätt så är det välkommet. Sen ska det ut till mina provstickerskor och efter det kommer det dyka upp här på bloggen!

33 comments:

Susilull said...

Dom blev verkligen fina - skam den som ger sig!!
Har läst att det finns bra "mönster-program", men har inte provat något själv. Jag orkar aldrig skriva ner mina mönster. Men om jag nu skulle orka hade jag nog testat i excel.

Siv said...

Så fina! Jag gillar också långa vantar! Värmer gott runt handleden.
Och visst är en polygrip det bästa verktyget för dem med värkande leder.
Hoppas du fått en bra bromsmedicin....
Ha de gott!!

Rosenvante said...

Så härligt att du änligen kom till mål och är nöjd. Jättefint mönster och hittar du nått bra sätt att få ner mönstret skulle jag gärna vilja veta. Jag har bara ett rutat block som jag tänkte använda mig av i första hand, men det skulle ju vara super att få det upplagt på nätet så det inte försvinner.
Lycka till med nedtecknandet.

Pysselfarmor said...

Skitsnygga kan jag ju säga till dig för du tar det inte som en svordom :-)

Jo polygrip och så en sax för alla jiddrans plastförpackningar som är helt stört omöjliga att få upp!Osten på flyget ska vi inte snacka om!

Vi får stötta varandra på stickkursen i höst (längtar, men vill ha sommar först förståss juh ) för man blir helt slut emellanåt eftersom man stickar hela dagarna lördag och söndag. Tvåändsstickningen har varit litet jobbig emellanåt...jag har mitt "värsta" på förmiddagarna innan jag kommit igång.
Såg broderiuppropet, men jag är i Blåkulla nu :-)
Ha en jätteskön påsk och lycka till med värsta häxkarusellen du drar igång med på torsdag och medicinintagningen.//kram kram Gun

Heldri said...

De blev helt perfekta! Så snyggt med snodden runt handleden också. Det arbetet ska du vara stolt över

Emilia said...

Väldigt snygga! Hoppas medicinen hjälper!

sofia said...

Fytih*e vad grymma de blev!!

StickLena =KnitLena said...

Vilket vackert och ovanligt mönster!
Glad Påsk!

Smycka said...

De blev jättefina! =oD

Manduzana stickar said...

Dom är helt sjukt snygga! Kram

Pelin said...

Åh så fina!
Ett alternativ till paint är paint.NET som också är ett gratisprogram men som innehåller fler funktioner som liknar photoshop,mycket bra!

Madeleine said...

Men hjälp, vad snygga de blev! Bra jobbat! Påminner mig om att jag också har vantar att göra klart ;)

Mmatilda said...

Jättesnygga blev vantarna till sist! Fast jag tyckte inte det var nåt fel på dom förut heller. Lycklig blir mottagaren!

med nål och tråd said...

De är ju grymt fina! Jag är alltid så impad av folk som kan sticka fin mönsterstickning när det är ett motiv och inte rapporter som går runt runt.

Jag håller med om paint.net det är himla bra. Om du vill ha rutnät på pdf-filer så finns det här: http://www.stitchpoint.com/eng/tool/grid/_intro_graphpaper.php

Henrietta said...

Så fina de blev! Lycka till med medicinen! Hoppas den hjälper riktigt bra!
//Henrietta

Anta said...

Såå snygga de blev vilket tålamod du har, hoppas att medicinen hjälper dej så du blir bättre, Glad Påsk Kram

Bettan said...

Sanna Thors Sköld har visat hur man gör ett enkelt stick diagram i Excel. Googla på henne så tror jag att du hittar det. Förresten vilka vackra vantar!!!!
Kram sytanten

Marion said...

Kjempetøffe votter! :D Flinka!

Eva Hudin said...

Sketasnygga! Kanonfina! Jättetuffa och förtjusande vackra på en och samma gång. Nu hoppas jag att du får en Glad Påsk och så lite reumatiska besvär som möjligt.
Kram

Tina said...

Jättefina!
Nu vet jag ju inte varför du undviker rött kött, men när senaste skrämslarmen om rött kött kom, var det rätt skönt att läsa det här inlägget på Ralf Sundströms blogg: http://blogg.ralfsundberg.se/#.
Hoppas medicinen hjälper dig!
Kram

disa said...

Satan i gatan så fina!! Jag är mäkta imponerad. *ler* Du är så duktig!! =)

Anonymous said...

Åh vilka fina vantar du gjort! Glad Påsk!

Ozas Pysselverkstad said...

Vantarna är apsnygga! (ursäkta ordvitsen)

/Åsa

Virvelvind said...

De blev riktigt snygga och även om de var fina redan innan så blev det faktiskt ännu finare nu. Så din magkänsla var helt rätt!

Annefia said...

Dom blev verkligen jättesnygga när dom blev färdiga!!!

Hoppas medicinen hjälper dig. KRAM!!!

skapa och inreda said...

Gillar dina härliga vantar!

Anonymous said...

Jätte läckra!!! jag funderar på vilka färger jag ska välja på mina som jag får i julklappen.
Flyg försiktigt till Blåkulla och lämna Pappisen hemma så han inte flyger vilse. Påskkramar Mamsen

Fiff said...

Så fina Hedvig! O polygrip rules :-)

Anita Tørmoen said...

Vottene dine er flotte! Ønsker deg en fortsatt god påske:)

Emma - [Distorsion] said...

De blev jättefina tillslut! :)
Ha en glad påsk!

Annika said...

Så otroligt fina dom blev! Tålamod är bra att ha, dom blev verkien läckra!

metamorphosis said...

Woho! Sickena snygga! och bra jobbat med alla vantar du stickat på vägen fram till dem!

riotyarn said...

Dina mönsterstickade vantar är så tjusiga! Gillar din blogg därför har jag taggat dig i en frågeutmaning, frågorna hittar du på riotyarn.wordpress.com