Friday, February 8, 2013

Nätkärlek!

Uppdrag gransknings inslag om näthatet kan väl inte ha gått någon förbi... Helt sjukt vilka rättigheter folk tar sig på andras bekostnad! Tur då att det finns sådana som Amanda som tar saken i egna händer och med ett inlägg spred en massa nätkärlek omkring sig, bl.a. över mig (tack rara du!). Därför tänkte jag inte vara sämre...


Stickbloggsvärlden är ju härligt befriad från detta fenomen, och så hoppas jag att det förblir. Så därför kommer här ett inlägg fyllt av nätkärlek till Amanda, hela handarbetsbloggvärlden där ute som jag älskar, och till hela internet!

Inte blir det sämre för att jag dessutom på sistone haft tur i tävlingar och vunnit hela två fina smycken, ett halsband av Metamorphosis och ett armband (eller blivande sådant i alla fall) av Ulla-Bella. Tack så mycket för mina fina vinster!


Så, sprid lite kärlek omkring er. För endast så kan vi få tyst på dessa små män (oftast) som tar sig rätt att hota och förtala andra människor (oftast kvinnor) för att de säger vad de tycker, för att de klagar på att HM lanserar tröjor med dömda sexförbrytare eller helt enkelt för att de dristar sig till att hamna på bild i tidningen med en orakad armhåla.

Man undrar ju lite smått om dessa män inte har en mamma, en syster eller kanske en dotter. Tycker de att hon förtjänar att bli våldtagen för att hon uttrycker sin åsikt också? Eller har de kanske inte tänkt så långt där de sitter skyddade bakom sina datorskärmar? Så är det nog, för tankeverksamhet verkar ju inte vara deras starkaste sida. Och jag som trodde neanderthalarna dog ut för en herrans massa år sdan...

10 comments:

Karin said...

Bra skrivet! jag håller verkligen med dig om att alla handarbetsbloggar är trevliga och inga hårda ord där inte. Ha en bra helg, Karin

Eva said...

Håller också med! Både dig och ovanstående.
Visst, det har allt hänt att jag skickat ett "mot-mail" till ngn journalist t.ex. som jag tycker skrivit tokigt. MEN - då har det ju varit med mina argument och inget annat. Tycka olika måste vi ju kunna utan att ryka ihop med fula ord eller värre. Men "Me, myself and I"-trenden har varit för stark länge nu...
Så försöker jag också vara lite noga med att skicka "Bra gjort/skrivet/talat!"-mail också, när andan faller på. (T.ex. till polisen som så öppet talade om sin tro i "Veckans brott" förra veckan. Det är i vissa jobb lite tufft göra det.)
Skönt att det nu ändå blivit en rejäl diskussion! Många bryr sig väl inte, men jag gissar det sår frön ändå...
(Ursäkta längden!)
Såg just en kille på Aktuellt som startat kampanjen på FB. Lät mycket klok!

Heldri said...

Du är fantastisk Hedvig <3

Mer nätkärlek åt folket!

Mona said...

Ja det er trist at det er sånn! Sender litt kjerlighet tilbake til deg <3

Trevlig helg!

Manduzana stickar said...

Naw, heja nätkärlek!

Och det är helt bisarrt att människor gör så! Vad är det för människor som tror att det är okej att bete sig på det sättet? Helt sjukt!

Fiff said...

Detta ämne har verkligen, verkligen upprört mig. Läskigt när man snart ska ha barn också. Läskigt hur många människor som inte vet vad ordet respekt betyder.
Och vad skrämmande att man måste ta till hot och sexuella trakasserier för att man inte delar åsikt!
Men allra mest läskigt tycker jag är att fundera på vad deras föräldrar har gett dem för uppfostran!
Jag ska i alla fall göra allt jag kan för att lära mitt barn respekt, både för människor, djur och natur. Och vilken tur att vi ingår i en sån fin och kärleksfull, handarbetande bloggvärld! Det finns mycket nätkärlek här ♥

sofia said...

Word!

Ingmarie said...

I dag tänkte jag på dig ..
På min radio handla om Ylle broderi.
Satt lugnt kvar och lyssna .. intressant ..
för dom sa att varje landskap hade sitt eget mönster ..
fantastikst ju ...
Finns ju en bra Hemslöjdsbutik i min stad , jag får dit och titta .
Och så bläddra ner lite i din blogg , har för mig du har broderi här för ett tag sen ..
Ha de bäst .

nattugglan said...

så sant.mer kärlek åt alla... va fina spets stickningar du har provat på!Finat armband o halsband..grattis till vintsten!

metamorphosis said...

ja, verkligen - fram för mer kärlek och vänlighet!

Roligt att se att halsbandet kommit fram!