Monday, November 17, 2014

Vintervinge

Jag har teststickat ett mönster som heter Vintervinge och som är designad av Maia. I helgen blev jag klar och idag smög jag iväg på lunchen för att fota den i det lilla dagsljus som fanns...


Det är en s.k. stola, alltså en rektangulär avlång skapelse som används som sjal. (Det blev en synnerligen krånglig förklaring av något alldeles uppenbart.)

Garnet jag stickat i är BC-garns Baby Alpaca och det gick åt två härvor, alltså sammanlagt 100 g. Garnet var egentligen tänkt till en babykappa till min kompis bebis men efter ett raseriutbrott på det mönstret blev det så här istället.

I mönstret är det egentligen tre rapporter, men jag valde att göra fyra eftersom jag använde lite tunnare garn. Sedan stickade jag helt enkelt på tills garnet var slut.

Överlag tyckte jag mönstret var jättebra. Det är verkligen en väldigt lättstickad, men ändå rolig, sjal och jag kan varmt rekommendera den till nybörjare inom spetsstickningen, då man snabbt lär sig mönstret utantill och det är samma repetition hela tiden. För mig har den varit en perfekt tunnelbane- och TV-stickning!


Enligt säkra källor har jag fått veta att mönstret kommer publiceras på Ravelry inom en mycket snar framtid, så håll utkik!


För övrigt ska ni titta förbi Dieselverkstadens stickkafé i morgon om ni är ens det minsta sugna på att träffa undertecknad. Jag är inbjuden dit som inspiratör nämligen, så jag har plockat ihop en hel kasse full av olika alster som jag ska visa upp och prata om. Bland annat mitt allra första egenkomponerade broderi som jag gjorde i syslöjden i åttan. Bara en sån sak!

4 comments:

Eva Hudin said...

Ett raseriutbrott med gott resultat, den ser ljuvlig ut!

Anonymous said...

Oj så otroligt fin den var då. Ser då lite pillrig ut att göra.

Birgitte said...

Hei! Så mye fint håndarbeid du viser frem på bloggen! Mye fin inspirasjon å finne her:) Et lekkert sjal du har strikket, så delikat i tynt garn. Ønsker deg en kreativ helg:) Hilsen Birgitte

Siv said...

TV-stickningar behövs de också. Jättefin de där tunna sjalen. Kanske kan vara något för mina tunna "lace"-garner...
Siv