Friday, December 3, 2010

Broderikafé

Igår var det dags för det första broderikaféet. Jag var småförkyld och hängig på dagen och funderade ett tag på om jag verkligen skulle gå, men ångrar definitivt inte att jag gjorde det. Hur kul som helst! Och sååå inspirerande att se vad alla andra höll på med!

Glada broderande damer i olika åldrar

Vi höll till på kafé Stories på bottenvåningen på Kulturhuset, ett ställe som var väldigt väl lämpat för ändamålet. Dels fanns det långbord så vi alla kunde sitta runt samma bord och framförallt fanns det ljus så man såg vad man höll på med egentligen. Perfekt!

Jag passade även på att dra med mig farmor som knåpade på sin tehuva hon ska ge min faster och hennes man på deras tjugonde bröllopsdag. På ena sidan Hammarby, på andra sidan blommor så att de kan ha "sin egen" sida vänd mot sig när de äter frukost.

Farmor och hennes tehuva

Mycket prat, mycket te, mycket skratt och mycket roliga broderier. Allt från yllebroderier till korsstygn och broderier på stickningar. Kreativiteten flödade och jag kom säkert på tio nya idéer på saker man kan göra (som om jag behövde fler idéer)...

Exempel på vackerheter som tillverkades under kvällen

Vad jag sydde på kan jag dessvärre inte visa upp eftersom det tillhör julklappsproduktionen. Men lugn, ni får se senare... Däremot lyckades jag i alla fall fastna på nån liten bild. Här ser man även en skymt av mina nya tjusiga brillor (ja, jag ser ut som Fredrik Strage). Jag gick nämligen in i väggen (bokstavligen!) för någon månad sedan och krossade mina gamla...

En skymt av mitt hemliga projekt

Sammanfattningsvis var det väldigt givande att brodera i grupp, något som ju annars för det mesta är ett ganska ensamt nöje. Farmor jämförde det med att sjunga i kör och ja, man kan väl säga att vi broderade i kör. Det var även väldigt roligt att träffa en massa nya människor och se ansiktena bakom några av de bloggar man följer och även stifta nya bloggbekantskaper. Nästa tillfälle är den 16 december och jag är en given gäst även den gången.

Tack alla för en jättetrevlig kväll!

Ps. Om någon är missnöjd över att vara med på bild eller så, så hojta till! Ds.

16 comments:

Anonymous said...

Jag säger också tack till alla för en trevlig kväll! Visst blir det en fortsättning efter jul? Ska försöka komma då, men den 16:e december kan jag inte.
Elisabet

Gunilla said...

Kul att se lite bilder. Såg att pysselfarmor också lagt ut några. Får inte glömma kameran nästa gång samt ett riktigt broderi så jag har ngt vettigt att göra. Ses den 16e.

Pysselfarmor said...

Vad trevligt och jag är inte missnöjd för jag vänder mig ju precis bort ;-)

men grabben där vid sidan om - han som stod ut med att sitta bland oss - kanske är missnöjd med att han inte är med på bild ;-)

skoj att ses och det gäller att ta plats den 16:e!
Trevlig 2:a advent.

4U2 said...

Det ser himla roligt ut, eller trevligt, hur man nu skall säga.
Sv: ja, år. Tack.

Sisters in Yarn said...

Det var en helkul kväll, och din Farmor gjorde succé, i alla fall hos mig!

Rosenvante said...

Men så kul att det finns broderi café också.

Siv said...

Ni ser ut att stortrivas allihopa! Ingen dum idé alls med brodericafé! Tänk, vad många kreativa människor det finns!
Ha en trevlig helg.

Helena said...

Tack för igår! Vad roligt vi hade. Inte fick jag mycket broderat, men vad gör det när sällskapet är så trevligt.

Evas Pyssel said...

Vad roligt att se hur ni hade det på cafét. Det ser väldigt kreativt ut, precis som när vi scrappar. Ha en jätteskön helg !!! Kram Eva

Anta said...

Åh vad det där såg hel mysigt ut, ibland saknar man att inte bo i en större stad eller i allafall i närheten. Ha en mysig helg med mycke pyssel. Kram Anta

Anita Tørmoen said...

Så bra at du fikk dratt dit:) Det ser skikkelig koselig ut også.

Fiff said...

Trevlig idé! Heja handarbete! Och du...om saxen. Jag googlade faktiskt själv på den innan, för jag va lite nyfiken på om den fanns här, o vad den kostade. Och jag såg faktiskt att de hade just den på ellos (!). Tänkte bara berätta, så du vet :-) Kram o trevlig helg

Marie said...

Det var hur trevligt som helst, hoppas vi ses den 16:e.

med nål och tråd said...

Arrh, vad avundsjuk jag är på er. Det ser jättemysigt ut.

4U2 said...

Igår ägnade jag en hel del tid åt att fånga upp maskor! Två arbeten jag håller på med, det ena fick jag ett ryck och drog bort rundstickan samtidigt som jag ångrade mig (!?) och det andra var en sjal i ett garn som är svårt att se vad som är en maska (nr 10 i stickan). Inte roligt.

Anna W said...

Uj, vad roligt att se bilder. Ni ser ut att ha det så trevligt så. :o)