Wednesday, June 10, 2015

Fantoosh!

Mitt i allt broderade har även min Fantoosh! blivit färdig. Den är designad av en av mina favoriter, nämligen Kate Davies. Den finns i en liten och en stor version och jag valde den lilla helt enkelt eftersom garnet inte räckte till mer...

Mönster: Fantoosh!
Garn: Sockgarn innehållande bambu köpt av min sticklärare Sanna
Stickor: 3,75

Stickupplevelsen var överlag bra. Mönstret är väldigt lätt att begripa och sjalen är mycket lättstickad. Den har i huvudsak färdigställts under mina dagliga turer på tunnelbanan till och från jobbet.


Det enda jag blev något missnöjd med är nederkanten. Den ska vara lite flikig, men sjalen är inte designad så den flikar sig naturligt, vilken gör att all flikighet beror på hur hårt man blockar den. Vilket i sin tur gör att ju mer flikar desto sämre form får löven. Så jag satsade på ganska oflikigt. Min upplevelse är att det blir bättre om sjalen så att säga naturligt vill forma sig i något fliklikt, som man sedan förstärker med hjälp av blockningen.

Jag har dock goda förhoppningar att denna sjal faktiskt kommer användas av mig själv. Annars är det ju ofta så när jag stickar spets att jag ger bort det för det är lite för sirligt för mig. Men den här sjalen är ju faktiskt inte så sirlig. Ja, den som lever får se!


I övrigt är det ju en hektisk vecka. Ikväll var jag och lämnade in mina broderier till utställningen och fick då också en titt på vad som komma skulle, och jag måste säga att det ser riktigt häftigt ut!

Sedan ska jag ju gå och gifta mig på lördag och även om det är en enkel historia så är det lite att stå i. Önska oss tur med vädret!


4 comments:

Hamrånge slöjdare said...

Jättefin sjal! Önskar dig Lycka till både med vädret och ditt bröllop! Hoppas ni får många år ihop!

Henrietta said...

Jätte fin sjal!
Grattis till kommande bröllopet! Det är en väldigt speciell känsla att vara fru ♥
Kram Henrietta

Ozas Pysselverkstad said...

Lycka till med både utställning och bröllop.

Evas Pyssel said...

Men Hedvig såååååå roligt att du ska gifta dig . Jag minns nu att du nämnt det innan.Hoppas ni får ett helt underbart bröllopsfirande. Och så delar ni dagen med kungligheter minsann. Och vi har bröllopsdag imorgon. . . .många år !!!!
Lycka till med utställningen. Dina bidrag är fantastiska.
Kram och LYCKA TILL önskar Eva