Tuesday, June 30, 2015

Audrey in Unst

Jag har äntligen stickat färdigt min Audrey in Unst! Eller, färdigstickad har den faktiskt varit ganska länge, men jag har inte kommit mig för att sy i knapparna och så...


Garn: Cascade 220 Sport
Stickor: 3,5 och 3,75

Det är ju kanske inte helt kul att sticka en helt svart kofta, men faktum är ju att det är vad jag använder mest. Och eftersom jag under ett tillfälligt hjärnsläpp tvättat min favoritkofta (i svart) för varmt så är jag verkligen i stort behov av en ny. Jag håller redan på och planerar nästa svarta projekt!

Mönstret tyckte jag var toppen! Lätt att följa med och inga konstigheter. Som vanligt gjorde jag hellånga ärmar istället för trekvarts, annars kommer jag bara frysa om den del av armarna som sticker ut!


Knapparna hade jag köpt i Paris för flera år sedan. Det hade varit bra med en knapp till, men nu fanns det bara sju. (Jag måste ju ha tappat bort en, för vilken människa köper sju knappar?!)

Sedan har jag för första gången testat att sy i ett kantband, vilket jag varmt kan rekommendera! Det är både snyggt och praktiskt!

Jag har sett att vissa väljer att sätta i bandet på själva knappkanten och vissa väljer att sätta det strax innanför knappkanten. Jag var nyfiken på varför man väljer det ena eller andra och efter en liten undersökning på instagram framkom det att folk tänker lite olika kring syftet.

Syftet kan exempelvis vara att stadga upp knapparna och knapphålen (vilket var vad jag var ute efter på den här koftan då det var lite sladdrigt) och då sätter man den på själva knappkanten. Men om man t.ex. gjort en steek så kan man vilja sätta bandet innanför för att dölja själva den avklippta kanten. Mycket intressant och något jag funderat över ett tag! Men som sagt, har ni inte provat det förut så ge er hän åt kantband, ni kommer inte ångra er!


7 comments:

Henrietta said...

Verkligen en jätte fin kofta!
//Henrietta

Ann said...

Har du kantband på bägge sidorna?
Fin kofta
Ann

Ozas Pysselverkstad said...

superfin

Anonymous said...

Vad bra att få veta lite mer om det här med kantband. Jättesöt modell! Svart funkar i alla lägen ;)

annasaviga said...

Svarta koftor kan man aldrig få nog av, din är dessutom superfin!

Emilia said...

Jättesnygg - och fint med bandet!

Manduzana stickar said...

Så snygg kofta! Jag borde också sticka en svart kofta, så himla användbart liksom.