Sunday, July 26, 2015

En vecka på Sätergläntan

Jag är precis hemkommen från Sätergläntan, där jag och Malena varit på kurs i en vecka tillsammans med kompisar.

Jag gick kursen i påsömsbroderi med Anna-Karin Jobs Arnberg, som ju är typ världens bästa lärare. Här nedan ser ni hennes gesällprov i broderi. Inte illa va?!


Ända sedan jag var i Dala Floda för ca ett år sedan (det inlägget kan ni läsa här) och prövade på påsöm för första gången så blev jag fast. Det är så underbart vackert och kul att brodera.


Vi kursdeltagare fick börja göra varsin likadan provlapp för att prova på olika typer av stygn osv. Så här blev min lapp:


Sedan fick vi starta upp valfria egna projekt. Jag började med att brodera en egendesignad tvåändsstickad halvvante som jag färdigställt under semestern.


Jag är riktigt nöjd med resultatet, så nu ska jag "skynda mig" att sticka och brodera en vante till.

Jag passade även på att köpa mig en klassisk dräktjacka med tvåändsstickade ärmar. Jag tycker de är så fina!


Sedan påbörjade jag även en liten barnhätta. Nedan är alla mina broderier från kursen:


Malena var ju också med, och gick en allmän slöjdkurs för barn där de fick prova på att tova, tälja och arbeta med ståltråd. På torsdagkvällen hade barnen vernissage.


Nedan ser ni hennes samlade verk. En vandringsstav, en avbild av vår hund, två stycken jättefina luffarslöjd-skålar och en tovad fågel.


Både jag och Malena hade jättekul på våra respektive kurser och jag kan varmt rekommendera de som vill att gå dem!

Däremot levde kanske inte Sätergläntan riktigt upp till sitt goda rykte beträffande maten och så. Den vegetariska maten var ingen höjdare. Men vad gör det när man bara har broderi på hjärnan?!

7 comments:

Anonymous said...

Tröjan! Och broderierna förstås. Men tröjan!

docksjo said...

Otroligt fina broderier och så bra att kunna åka tillsammans.
http://docksjo.com

Evas Pyssel said...

Jag är väldans imponerad. Vilka otroligt vackra broderier. Att du bara kan. Och vilket tålamod med alla dessa stygn. Vantarna blir ju i särklass. Dem får du inte glömma någonstans!!! Oersättliga. Roligt också att du tog Malena med på en barnkurs. Barn kan också minsann.
Kram Eva

Anneli said...

Men så vackra broderier!! Och vilken kul grej, att kunna åka tillsammans. Tråkigt dock med den vegetariska maten. Som veggie förstår jag verkligen inte hur svårt det kan vara! Lite protein, lite kolhydrater, en massa grönsaker och så kryddor. Tada! :-)

Anneli said...

Haha, för att bevisa att jag inte var en robot fick jag klicka i bilder som visade en köttig stek. Apropå vegetarian och allt.

Manduzana stickar said...

Vad roligt att åka iväg tillsammans på kurs!
Jag fattar inte hur man kan brodera sådär snyggt. Hur går det till?! ;)

Aleksandra said...

Oh my! This sweater is so gorgeous and I want it so bad. I'll try to stich some part of it. You have really greate skill! Greetings from Poland!