Thursday, February 3, 2011

Rastaluva... typ...

Mössan som repades upp några inlägg längre ner är nu klar, och så här blev den. -->

Jag fick först syn på modellen hos Ulla-Bella. Tack för inspirationen! Mönstret kommer ur Viking garns mönsterhäfte nr. 917. Eftersom jag dock valde att sticka i en helt annan typ av garn, nämligen det tvåtrådiga ullgarnet från Ullcentrum, så har jag i princip inte följt mönstret alls, utan mössan är snarare stickad på frihand med inspiration av den mössan.

Den är stickad i vanlig slätstickning, fast med avigsidan huvudsakligen utåt, och med virkade picoter längst bak på "tofsen". På originalmönstret är det picoter även längs framkanten, men jag tyckte det blev lite för puttenuttigt.




Jag stickade ett "extraband" på insidan av mössan eftersom jag tycker slätstickning annars kan kännas lite instabilt i mössor. Eftersom mössan var till mig själv (jag är inte särskilt känslig för ull-kli) så stickade jag det i samma garn, annars är det ju ett vinnande koncept att sticka det i något annat, mindre kliande, garn. Den ser lite ut som en rastafarimössa, fast i andra färger. Inget grönt, gult och rött här inte. Lila är tillräckligt färgstarkt för min del, som föredrar svart och gråa toner. En stor fördel med det är att allt mitt långa, tjocka hår faktiskt får plats inuti den och att jag kan ha den på trots att jag har håret uppsatt, vilket jag föredrar. Detta brukar vara ett återkommande problem annars...

18 comments:

Anta said...

Snygg, du kolla in på stickfantasi du har visst vunnit nåt snyggt. Grattis, hälsa Harry Kram

Fiff said...

Smarta och snygga mössan alltså ;-)
Du har ju precis som jag haft flyt på tävlingar de senaste dagarna. Hos AI's var det ju du o jag som vann! Jag valde till sist det handfärgade garnet, så det där ljuvliga blåa blir ditt :-) Kanske ångrar mig sen ;-) Det var så fina färger.

Manduzana stickar said...

Jag gillar verkligen mössan! Jättesnygg! Och tatueringen som jag tycker mig ana :)

Pysselfarmor said...

Den du...klär dig suveränt!
Hälsa farmor!

Anita Tørmoen said...

Kjempeflott ble den:)

Caroline said...

Fin du blev =)

Inos said...

Fin,fin,fiiiin!:D

Rosenvante said...

Jädrans så gosig den såg ut. Just det där med att ha håret uppsatt brukar ju vara ett problem, jag vet. Så då var den ju super även där.

Heldri said...

Smart och snyggt! Just det där med mössa och tofs är ju annars ett svårlöst problem...

(Spännande tatuering som kikar fram)

disa said...

Supermysig! =)

Anelma handarbetar said...

En jätteläcker mössa!
Kram

Madeleine said...

Härlig! Älskar pösiga mössor :D

4U2 said...

Fiffig och snygg!

Eva Hudin said...

Valpisar är otäcka på det viset, Hedvig, men hjälp så sööööta!

Som mössandhatlover gillar jag självklart rastaluvan.

skapa och inreda said...

Jättefin! Härlig färg :)

Kim said...

Men åh vad den såg mysig ut. Verkligen såndär man bara vill mysa in sig i när det är kallt ute.
haha, jo, tjockt hår kan va lite problematiskt ibland.
/Kim aka Dreadstjejen från brodericafét

Maria said...

Jättesnygg! Verkar sitta bra samtidigt som den är stor och härlig. Snygg färg också! Nu klarar du en vintermånad till!

Lotta said...

Vilken snygg mössa
Du är superfin i den...
Kramizzzz