Thursday, January 27, 2011

Broderikafé igen

Är just hemkommen från broderikafé på Kulturhuset, som ju går av stapeln varannan torsdag. Så här trevligt har vi där:


Det är verkligen en högst beroendeframkallande tillställning och jag kan rekommendera alla som bor i närheten av Stockholm att komma hit.

Här har vi Elin, som driver bloggen med nål och tråd, och som är själva initiativtagaren till broderikaféet. Från början var det nog tänkt att det skulle vara ett yllebroderikafé, men vi deltagare är "olydiga" och broderar allt mellan himmel och jord...

Själv arbetar hon på ett fantastiskt fint yllebroderi, som ni ser. Mönstret är från en gammal bröllopskudde från 1804 (tror jag det var...). Sjukt fint hur som helst och man får beundra tålamodet, på bilden här ser man bara en bråkdel av hela broderiet.

Har ju vissa planer på ett framtida yllebroderi av lite större karaktär själv, så jag spanade lite extra måste jag säga. Men, mer om det i ett senare skede, som sagt.




Även Pysselfarmorn var i vanlig ordning på plats. Man ser inte hennes broderi så bra på den här bilden, men det är en fågel i en snirklig bur och kommer nog bli hur bra som helst när det är klart. Håll utkik i hennes blogg efter resultatet!

Det är för övrigt denna dam som lurar iväg mig på kurser hit och dit (ja, jag skyller allt på henne, jag hade ingenting med saken att göra!). Nu närmast lyckades jag knipa den sista platsen på kursen Brodera och dekorera på stickat, som kommer gå av stapeln på Midsommargården den 12-13 mars. Kursledare är Carina Olsson, som annars håller kurser bl.a. på Sätergläntan. Ska bli hur kul som helst! Måste bara sticka lite vantar eller så som jag kan ha som arbetsmaterial att brodera på...




Själv avhåller jag mig just nu från att starta upp något nytt broderi, trots en miljard idéer) eller kanske just därför) så jag kämpade på med min sjal till folkdräkten istället:



Många små, små kedjestygn. Detta har tagit mig ca ett och ett halvt år att åstadkomma (med långa pauser då och då), men det lär väl ta ett och ett halvt till innan det blir klart med tanke på hur mycket som kommer emellan hela tiden...

18 comments:

Madeleine said...

Låter roligt! Och sjalen ser fantastiskt vacker ut :D

Pysselfarmor said...

Du var snabbare än jag idag ;-)
å herregu' va ja' ser ut...som en skrämd fågel!!
nu blir nog någon gla' (kanske??) att se jaha ser hon så'n ut huvvaligen!

Pysselfarmor igen - glömde said...

glömde ju - blev så förskräckt av mig själv där på bilden ;-)

vilken otur att du ska åka bort på semester...ja ja tur för dig ja skönt och härligt! Men det finns flera tåg.

Anta said...

Vad det ser mysigt ut ni verkar ha det hur trevligt som helst. Snygg sjal

Caroline said...

Åhh jag blir så sugen på att åka dit någon Söndag, ni ser ut att ha det jättemysigt =)

Nettan said...

Det ser så himlans mysigt ut, måste nog börja höra mig för här i trakterna om det inte finns nåt liknande... Stockholm är ju inte bortom oändligheten precis, men föööör långt på en torsdagkväll mitt i vardagen tyvärr *snyft*
Din sjal ser underbar ut!!
Kram ♥

Rosenvante said...

Så avkoppande och mysigt det ser ut. Kul att få se bilder hur det ser ut på de där möntena, själv har jag aldrig varit på nått.
Tycker Pysselfarmor ser så bekant ut, är hon från Gotland?

Manduzana stickar said...

Jösses, vad duktiga ni är! Själv kan jag knappt det här med korsstygn.

disa said...

Det ser så gemytligt ut där ni sitter och broderar. Myspys! Ditt broderi ser jätte fint ut med. =)

Anita Tørmoen said...

Så flotte broderier dere lager:)

Linda said...

Din sjal kommer att bli SÅ vacker!
Vilket fantastiskt fint mönster!!!

4U2 said...

Vad duktiga ni är! Och nu ser jag hur Pysselfarmor ser ut, inte ett dugg skrämmande! (ler)

Anonymous said...

Tack för kommentaren!
Vad fina broderier ni gör, skulle vara roligt att delta någongång. Jag får väl ta med något av mina broderier och ta pendeln in till kulturhuset när händerna funkar som de ska igen ;)

Eva Hudin said...

Så trevligt ni verkar ha det. Önskar mig vingar till nästa stickcafé. Och så en fin bild på Pysselfarmor, det var roligt!

Pysselfarmor said...

Ack du Hedvig jag som försöker vara anonym! Nu är det kört med det...tänkte att folk skulle få vara nyfikna - litet Greta Garbo så där ;-)

Såg att du hälsat på My och funderat på stickcafé...det är denna My jag trodde du kände personligen.

Visst är det synd att allt roligt ska vara på torsdagar jämna veckor - brodericafé och detta stickcafé och dessutom min nålbindningskurs som jag måste prioritera eftersom det kostar pengar..funderar på att "klona" mig ;-) tre- eller fyrdubbelt så roligt skadar väl inte!
kramen

Anonymous said...

Är nybliven brodös och njuter av all inspiration som går att finna på nätet. Härmed älskar jag din blogg! Så mycket roliga bilder utlagda, älskar alla roliga tavlor. //Lina

Evas Pyssel said...

Så trevligt och roligt det verkar vara . Tänk vad populärt det blivit med caféer av olika slag. Och så fiffigt att jobba tillsammans istället för var för sig !!Kram Eva

Hedvig said...

Lina - Vad roligt! Vad glad man blir av att kunna inspirera någon! :) Brodera mera!