Tuesday, January 1, 2013

Sen nyårskrönika...

Tänkte samla ihop mig lite och svänga till en lite sen nyårskrönika. Den är mest till för mig själv, för att summera året som varit, så om ni inte vill se repriser så kan ni strunta i detta inlägg.

Januari
Året började sådär. Någon gång i januari började jag vakna på morgonen med mer och mer ont i lederna. Till slut kunde jag varken öppna ett mjölkpaket eller sätta mig på huk. Allt gjorde ont. Framförallt gjorde det ont att både handarbeta och gå ut med hunden. Inte så roligt.

Trots det fick jag äntligen klart min Henrietta Maria Cardigan.


Tyvärr har jag inte använt den än. Tror det beror på att jag inte blev helt nöjd med framkanten. Kanske borde ha som nyårslöfte att göra om den? I januari gjorde jag även klart Signe-vantarna, men de syns ju i inlägget här nedan så det får räcka med det.

Februari
Februari var en kreativ månad trots att jag hade mer och mer ont. Jag började designa mina FeminInos-vantar, arbetade på lövet och blev intervjuad av Expressen.


Jag stickade även den fina Yet to be named baby cardigan som Madeleine designat. Den tycker jag väldigt mycket om.


Mars
Jag fick äntligen komma till reumatologen på Karolinska och fick diagnosen RA, ledgångsreumatism. Det kändes tungt till en början, men lättade i takt med att medicinen började verka. Vilken befrielse när värken släppte!

Handarbetsmässigt blev lövet färdigt och inlämnat...


Och jag blev klar med min fina Whipporwill, som är en riktig favorit.


April
I april började det dra ihop sig på min arkivarieutbildning, så det blev mer och mer att göra i skolan och alltså mindre tid för handarbete. Det som blev färdigt var dock två par FeminInos-vantar efter egen design. Dem gillar jag!


Jag har dock fortfarande inte lyckats få ner mönstret på pränt (förlåt mina kära teststickerskor!). Kanske borde bli ytterligare ett nyårslöfte?!

Maj, juni, juli, augusti
Sommaren började intensivt med att jag gick igenom slutspurten på utbildning, skrev uppsats och började jobba på Socialstyrelsen samtidigt. Tiden för handarbete var i det närmaste minimal. Sedan arbetade jag mig igenom hela sommaren, inte en enda dag semester hade jag. Men vad gjorde det, för den regnade ju bort ändå!

I juni öppnade utställningen Ser du löven för alla träd på Liljevalchs och trots strul med mitt namn och en dålig placering så var den fantastisk.


Juli började bra med att vi fick köpa vårt hus, det Norvigska palatset. Lyckan var total!



Juli fortsatte med att jag stickade tåsockor...


...och pimpade Foppa-tofflor.


I augusti fick jag förlängt på jobbet och hann inte handarbeta så mycket. Men jag började på grundkursen på HV, vilket jag längtat efter i nästan ett år!

September, oktober
Dessa månader blev intensiva och jobbiga. Samtidigt som hela flyttaberaset inleddes med en minutiös planering för packning och renovering osv. så fick vi p.g.a en del tråkiga omständigheter Malena på heltid i ett flertal veckor. Kaoset var totalt och hela planeringen, som var anpassad efter att ha barn varannan vecka, sprack. Detta var en oerhört intensiv period där vi arbetade åtta timmar per dag på våra vanliga jobb och åtta timmar per dag i huset samtidigt som vi hade Malena på heltid. Ett stort tack måste riktas till min mamma och farmor som överhuvudtaget gjorde denna period möjlig! Vi var fullkomligt slut den dagen vi äntligen fick flytta in. Den 1 oktober fick vi tillträde till huset, den 13 oktober flyttade vi in... och förlovade oss dessutom!

November, december
Malena-situationen började sakta men säkert styra upp sig och i takt med att vi fick mer och mer ordning i huset kändes livet lite lättare igen och vi kunde faktiskt börja njuta av livet och huset. Jag kunde även njuta av kurser, både på HV och på Slöjdhuset.


Året avslutades med att vi nästan fått helt ordning, jag stickade på Nobelfesten, fick ytterligare förlängt på jobbet och vi har firat en mycket trivsam jul och nyår här i huset...


Sammanfattningsvis konstaterar jag att det varit ett händeserikt och tumultartat år, med höga berg och djupa dalar. Inför nästa år önskar vi oss mer lugn och ro. Ett mindre intensivt år vill vi ha helt enkelt, med mer tid att ta det lugnt och ägna sig åt det som verkligen ligger en varmt om hjärtat. 2013 vill jag ska bli året då jag gjorde "ingenting" (förutom handarbetade och pysslade i min nya trädgård). Jag hoppas på ett mellanår, utan stora projekt eller känslostormar. Mindre tid till tentor, uppsatser, flyttpackning och renovering. Mer tid för stickning, mer tid att göra klart, mer tid för er kära bloggläsare!

Så, avslutningsvis hoppas jag ni alla får ett riktigt gott nytt handarbetsår 2013!








19 comments:

Eva said...

Så mycket härligt!
(Boendet om inte annat... Nu blev jag grön...)
Lider med dina leder dock! Har själv psoriasisartrit, med skov. I övrigt "nå't ont" säger ointresserad dr som vägrar remittera vidare...
Därför alla olika projekt, vilket jag försöker förklara lite på blogg idag:)
Hoppas på ett gott nytt handarbetsår!
Kram!

Yarn-Madness said...

Härligt Hedvig! Jag hoppas du får det mellanår du behöver - det var vad jag hade nu i 2012. Nu är det dags att ta tag i saker och ting igen dock! :) Gott nytt!

Annika said...

Jag önskar dig också ett riktigt gott handarbetsår och jag hoppas att din önskan om ett mellanår går i uppfyllelse! Många fina projekt du fått till i år!
Själv ska jag göra som du gjorde förra året, längta till att få börja grundkursen på HV till hösten. :-)
Ha´ det gott!

Tyg och otyg said...

Gott nytt år! Förstår att det varit ett påfrestande sådant, med både bra och dåligt.
Jag tycker att ett nyårslöfte om feminInosvantarna låter bra, för jag skulle gärna sticka mig ett par sådana som komplement till de fina vantarna jag vann från dig. :)

Manduzana stickar said...

Jag hoppas att 2013 blir ett lite lugnare år för dig! Kram

Saras pyssel said...

Jag tycker att det låter som en underbar önskan för 2013, jag hoppas att den slår in! :-)

Eva Hudin said...

Trots allt du haft omkring dig har du lyckats få till fantastiskt fina saker. Bästa Nytt På Dig!

Löpmaskan said...

Ser fram emot FeminInos-mönstret! Hoppas 2013 blir ett något mindre intensivt år för dig än 2012.

ansipansan said...

Vilken fin sammanfattning av ett händelsespäckat år! Jag önskar dig ett helt perfekt 2013!

Emma - Distorsion said...

Du verkar ha haft massvis med saker för dig under 2012! :)
Hoppas du har ett rogivande och härligt 2013 :)

Evas Pyssel said...

Så vackra saker du gjort under året. Riktigt proffsiga. Här blir det enkla snabba saker istället.
Ha ett gott nytt år.
Kram Eva

Ozas Pysselverkstad said...

Önskar dig detsamma! kram Åsa

Fiff said...

Härligt år! Hoppas 2013 blir ett bra handarbetsår :-) Kram

Blenda said...

God fortsättning på det nya året! /Blenda

disa said...

Gott nytt år!! Hoppas du får ett lugnt och mysigt år nu. =)

yvonne said...

Oj vad mycket fint du gjort, blir så inspirerad! God fortsättning på det nya året!

Annika GW said...

Jätteroligt att läsa din sammanfattning! Gott Nytt År!(lite sent)och god fortsättning på det nya året! / Annika

Julianna said...

Vilken fin tax du har på din header. Har du broderat tax? Är själv taxentusiast och är sugen på att göra små tygkassar till mina valpar med en broderad tax på och valparnas respektive namn.
Tänkte att det skulle vara en kul grej att ge valpköpare.
Hoppas ditt 2013 blir som du önskar!
Mvh Julianna

Heldri said...

Älskar bilden på dig med Whipporwill!
Jag hoppas du får det år du önskar dig, själv hoppas jag på ett år med fler toppar än dalar.