Wednesday, March 5, 2014

Ull!

Som ni förstått är ju senaste flugan här hemma att spinna. Och nu vill jag ju naturligtvis lära mig allt om det. Men jag börjar med att köpa ull färgad av bästa Amanda:


Berries with milk heter denna fnork (eller kardband tror jag jag förstått att det heter?) passande nog. Jag föll pladask för både färgen och namnet!

Nu vill jag ju inget hellre än att sätta igång, men samtidigt vill jag vänta tills jag blivit lite duktigare och öva på nåt mindre fint. *beslutsångest*

8 comments:

nattugglan said...

oj,,tycker spinna garn låter så svårt..men kanske bara man kommer igång så går det.Min svärmor hon brukar spinna..hon sitter vid öppen eld för hon säger att det bättre om det är varmt.Just med "äkta fårull" som är lite fet i sej själv..om du förstår vad jag menar.

med nål och tråd said...

Vad fin färg. Övningsspinningen måste ju bli roligare om man får använda vacker ull. Jag kommer inte till broderikafeet idag, har fortfarande för ont för i foten att ta mig runt

Eva Hudin said...

LYCKA TILL!

Ann-Sofie said...

Åh vad roligt att du spinner. Den där känslan av att kunna göra eget garn. nu har jag själv spunnit i bara drygt ett men har producerat åtskilliga kilon med garn och den där häääärliga känslan håller i sig.

Kasta dig rakt ut i Bär med Mjölk tycker jag! Heja dig!

Sjömans-Elin said...

Topsband brukar jag säga. Kardband är, om man ska vara riktigt petig, en "ullkorv" som är gjord av kardad ull. På engelska kallas de roving. Top (som också kalls topsband) är gjord av kammade fiber. Kardat = fiber huller om buller. Kammat = alla fiber ligger i samma riktning. Men det är om man vill vara petig. Snyggt var det i alla fall! :D

Siv said...

Åh, vilken fin ull du köpt! Skulle oxå vilja kunna spinna. MEN det får jag nog låta bli. Tål ju inte ens att nysta ullhärvorna!!! SUCK.
Har kollat in Amandas fina färgningar, visst vill man ha!
Lycka till med "spinneriet"!

Manduzana stickar said...

Så roligt att du har fastnat för spinnandet! Hoppas ullen går att spinna, haha. Cheviot kan ju vara lite spretigt men jag gillar det :)

metamorphosis said...

Spännande! Jag är lite inne på samma tankebanor som med nål och tråd - att det blir roligare när materialet är fint och bra! :)