Monday, November 22, 2010

Delsbosöm eller järvsösöm?

Gjorde följande bygdebroderi redan i högstadiet, när jag tröttnat på att göra nyckelringar med små korsstygnsmotiv i:

Delsbosöm...

Min syslöjdslärare hävdade bestämt att det var frågan om delsbosöm, medan jag tycker det ser mer ut som den lite spretigare järvsösömmen. Tänkte att det kanske fanns någon upplyst person här ute i sajber som visste svar på denna kniviga fråga? Här nedan kommer i alla fall en lite närmare bild:

...eller järvsösöm?

Hur som helst pryder den sedan många år farmors köksvägg, och det lär den väl fortsätta göra oavsett vad det är för söm. Tänkte bara det kunde vara roligt att få veta...

15 comments:

4U2 said...

Kan inget om det tyvärr men däremot ser jag att den är väldigt fin.

elin said...
This comment has been removed by the author.
med nål och tråd said...

såklart, jag blir bara smickrad!

Nettan said...

Har heller ingen aning, men den är väldans fin oavsett söm!

Anta said...

Vet inte heller men snygg är den. Ses på Facebook i kväll kommer nog in lite senare ska iväg och gratta min dotter en sväng.

SUADDA said...

Nä, vet inte heller! Men en sak vet jag! Du var ju superflink i broderihänderna redan i skolan! Vilket jobb! Den MÅSTE bara ha hjälpt dig att få bra betyg! =)

Pixi said...

Nej inte jag heller vet vad det är för nåt ,men him,la snyggt vet jag iaf att det är ,hehe..vad kul att du vill vara följare..Förstår du blev avis ,det hade jag blitt,hehe..kraaaam =)

Lilly said...

Jätte fint Hedvig! :)
Du är så duktig!
Och gör så fina saker, som vanligt. ;)
Kram! ♥

Evas Pyssel said...

Jättefint broderi !! Jag kan inget om sådana sömmar . Det mesta av de gamla broderier jag har ärvt är från Skåne. Du kommer säkert att få se mer på min blogg efterhand.Roligt att du är så intresserad. Kram Eva

Rosenvante said...

Hej
Tack för snäll kommentar på min blogg.
Måste säga att det är kul att du har kvar dina grejer du gjorde i skolan och använder det också. Jättefin, men stygn och sådant är jag inte bra på alls, så jag vet inte vad du sytt.
Tittade på din halsduk och den är ju ett konstverk i sig. Jag kommer tillbaka. Ha det gott med vovven.

Skarvtjärns Greta said...

Jag tycker i alla fall att det ser ut som Delsbosöm. Den gör i olika rosa, vad jag förstår och stygnen är bra nog lika.
Vi träffades igår på FB. Stickgreta även där.
Kul att ha hittat din blogg

Skarvtjärns Greta said...

Och nu vet jag.Järvsösöm har små vippor också. Kolla www.brodera.nu
Ja jag är ibland lite snabb; i FB har jag ju mitt namn Margareta Schmekel Blästa
kram

Evas Pyssel said...

En liten AWARD väntar hos mig. Kram Eva

myzpyz said...

hej :)
tack för rar kommentar på min blog!
ha det gott,
kraMyz

Anonymous said...

Helt klart Järvsösöm. Delsbosöm har lite rundare former på sina blommor http://www.brodera.nu/blogg/?cat=7. Båda har traditionellt broderats både i rött och rosa. Järvsö och Delsbo ligger dock nästgårds vilket gör att gamla (eller nya broderier)är snarlika och det handlar med om viljan att kategorisera saker än att det eg är viktigt. Viktigt är dock för båda broderierna att de är broderade i ensidig plattsöm.
/ Fröken textil