Monday, November 1, 2010

Hundoro och stickexperiment

Usch vilken helg det blev. Det började bra med att vi åkte ut till landet för att stänga sommarstugan för vintern. Mys med öppen brasa, löv och stickning. Allt var frid och fröjd tills Harry (min lilla vovve som syns här på bilden bredvid) började kräkas som en galning på söndagen. Han slutade inte efter att vi kommit hem heller och när det på kvällen luktade blod om det bestämde jag mig för att åka in med honom till djursjukhuset. (Tack till Gurra och Helena som hjälpte mig med skjuts och moraliskt stöd!) Väl där konstaterades att något fastnat i tarmen på honom och att tarmen var så vätskefylld att den höll på att explodera... Det blev akutoperation i natt och det visade sig att han svalt ett helt ekollon. Nu ligger han kvar på sjukhuset och vi hoppas att det inte blir några komplikationer. Hule! Mattes lilla pälskling...


Vad gäller mer handarbetsmässiga saker så har jag påbörjat ett nytt stickprojekt. Det är nämligen så att min pojkvän och ett gäng kompisar har ett litet "ploj"-band som heter Steffes Bluesband. De gör covers på kända rocklåtar och uppträder mest på den lokala pizzerian. Nu ska de ha julspelning den 18:e december och har fått för sig att de vill ha halsdukar stickade till detta tillfälle. Jag kan ju självklart inte låta bli...

Tanken är att det ska bli svart/vita halsdukar med varje bandmedlems porträtt på och sedan ska det stå Steffes Bluesband. Älskling (som är bandets trummis) fick vara först ut som försöksperson. Jag tog en bild av honom, och sedan hjälpte Erik mig att göra om den till svart/vitt (precis som vi gjorde med Maths flagga).

Nästa steg var att göra om den till ett mönster, vilket Erik också hjälpte mig med. Då de olika stickmönsterprogrammen som finns här ute i sajber inte fungerade särskilt bra så gjorde vi om honom till ett pärlplattemönster i stället, för det går ju också att sticka efter.

Efter detta kilade jag iväg till Trouvadi, Stockholms bästa garnbutik, och införskaffade garn. Det blidde tre nystan Schachenmayr nomotta, riktigt tunn ull. Jag ville inte köpa mer garn än så eftersom jag inte vet om jag kommer lyckas med projektet än. Jag har nu börjat sticka på den första halsuken i alla fall och kommit så här långt:



Som synes så går det inte alltför fort fram. Garnet är så tunt eftersom det annars skulle bli alldeles för brett, jag stickar på stickor 2,5 och mönstret (som är med här på bilden) är sjukt pilligt. Dessutom är de sex personer i bandet, så frågan är om jag kommer hinna göra sex halsdukar till den 18:e december?! Ja, den som lever får se...

16 comments:

Madeleine said...

Stackars lilla hund! Hoppas att han mår bättre snart! :)
Nepal var väldigt trevligt att sticka i, tycker jag allt. Använde stickor 4,5 till mössan, och det kändes perfekt. :D

Anta said...

Men stackars lilla Harry hoppas att han mår bättre. Det är helt otroligt vad dom kan stoppa i sej. Vilket roligt och annorlunda projekt det ser ut att bli väldigt snyggt det är väl klart att du hinner.
Ha det så bra och sköt om Harry extra mycket. Kram

SUADDA said...

Men vad tråkigt med din hund! Hade ju kunnat gå riktigt illa =( Vilken tur att ni åkte in med honom så pass fort! Hoppas du får hem honom snart.

Wow! Vilket stickprojekt! =) Hm...blir spännande att se om du hinner med så många halsdukar. Kanske går om du inte måste lägga ned en massa tid på att fixa mönstren också...verkar knåpigt att få till dem.
Så här långt ser det ju alldeles förträffligt bra ut! Blir spännande med fortsättnngen =)

Lycka till!

Skogsflickan said...

Tråkigt med din hund, hoppas han kryar på sig snart... och vilket ambitiöst halsduksprojetkprojekt!!

Roligt att du är med i min utlottning!!

Kram, skogsflickan

Fiff said...

Så hemskt med din hund :-( ett helt ekollon? Tänk så det kan ställa till det...usch och fy, hoppas det går bra! O vilket häftigt projekt du har på gång, verkligen ambitiöst! Men det blir säkert skitsnyggt!

Evas Pyssel said...

Ojojoj med lille vovven !! Det är läskigt med ekollon...de sväller nog. Vi har en ek vid hundgården i sommarstugan , men har blivit lovade att såga ner den. Den ska ner !!! Hoppas det går bra !!
Herreje vilket stickprojekt !! Hinner du verkligen detta ?? Kram Eva

Maria said...

Vilken tur att ni fick komma till djursjukhuset och få hjälp. Hoppas attt vovven piggar på sig snart!
Oj, vilket projekt du har börjat på! Häftigt att sticka porträtten - lycka till!
Maria

Mari said...

Men lilla Harry då, att han alltid ska råka illa ut! Hoppas han kryar på sig snart. Nu har Harry W.A. fått en kompis, men han ska bo på scb.
Mari

Nettan said...

Stackars lille voffen!!! Hoppas han kryar på sig fort efter operationen och ALDRIG mer äter ekollon... (... och vilken helt underbar bild på honom...suck...)

Halsduksprojektet är helt otroligt! Ska bli jätte spännande att se det när det blir klart =)

Kram ♥

Fijaffa said...

Ojojoj vilket hästjobb!!! Du måtte ha gott om tid att sticka :-) Men det kommer säkert bli hur tufft som helst när det blir klart.

aliel said...

Hej. Jag är imponerad av att du gett dig i kast med detta stickprojektet oavsett om du hinner klart eller inte till just den spelningen :-)
Klart att man inte tuggar på ekollon, de smakar ju äckligt :-) Hoppas att han piggnar till snabbt!

Anita Tørmoen said...

Så trist med hunden din som ble syk. Håper det går bedre nå. Du har jammen satt i gang med et imponerende strikkeprosjekt. Blir gøy å følge med på det:)

Emmy said...

Håller tummarna för Harry. Det är hemskt när pälsklingarna blir sjuka!
Ett galet stickprojekt har du gett dig på i alla fall. Jag blir grymt imponerad.

Mary Raven said...

Harpan!! Hoppas han kryar på sig snart. <3

Vad läckert mönster det blev!

Pixi said...

Oj ja det var ju ett projekt som heter duga,hehe..Ja man gör så gott man kan ,men det blir super läckert..hehe Trodde först du gjorde halsduken efter Russel Brand,heter väl Katy Perrys man ?? Liknar honom på pricken !! =)

Maria said...

Såg din halsduk igår på stickcaféet. Ursnygg! Lycka till!