Thursday, November 25, 2010

Folkdräkt och lite annat

Tillåt mig presentera Evighetsprojektet... eller folkdräkten som den också kan kallas. Det är en Haningedräkt (en rekonstruerad dräkt som finns i lite olika varianter men är gemensam för hela kommunen Haninge). När jag för några år sedan fick för mig att jag skulle sy en folkdräkt tillsammans med farmor så var valet från början lite knepigt. De flesta i min släkt på pappas sida har dräkter från Västergötland, men det kändes inte aktuellt då jag inte har någon anknytning dit. Sedan funderade jag ett tag på Värmlandsdräkten, då min mammas släkt huvudsakligen kommer därifrån. Men sedan upptäckte jag att personer ur Västerhaninge hembygdsförening lagt ner jobb på att ta fram en Haningedräkt, och då var valet självklart eftersom jag är född och uppvuxen där.

Jag hade tänkt mig ett lite mer detaljerat inlägg om detta, med bilder på detaljer och så, men eftersom det inte är något dagsljus nuförtiden (förutom när man är på jobbet) så har jag inte lyckats ta några ordentliga kort på den. Det mer detaljerade inlägget får alltså vänta, men här kommer i alla fall en bild på mig när jag hade dräkten på ett bröllop i somras:


Haningedräkt

Dräkten är alltså inte riktigt färdig. Det som är klart hittills är skjortan, med vita eklövsbroderier som jag ska visa närmare bilder på någon annan gång, kjolen och förklädet. Farmor har broderat förklädet och jag håller på att brodera sjalen. Den är ännu inte klar och därför kunde jag inte bära den vid detta tillfälle.

Den väst som syns på bilden här har jag lånat för att ha vid detta tillfälle. Den är för stor på mig och är lite halvtaskigt sydd (exempelvis ska delarna gå ihop i fram så att det inte blir någon "glipa" där), så därför ser det lite sådär ut. Hättan är också lånad och tillhör egentligen inte dräkten. Som sagt, bättre bilder kommer, men det här var en liten sneakpeak i alla fall...

Sen har jag fått en award av Eva också och trots mina kaxiga ord om att jag inte vill ha några så blir man ju glad... Stor i orden men liten på jorden är man. Så tack Eva!



Tydligen ska man berätta sju sanningar om sig själv också, så här kommer ett försök till det:

1. Jag är frukostfascist. Det spelar ingen roll hur mycket jag försovit mig eller hur sen jag är till flyget, frukosten ska i ändå. I övrigt avskyr jag matlagning, och skulle gärna inta näring intravenöst bara jag slapp laga mat. I går, till exempel, skulle jag laga en delikat middag bestående av falukorv och makaroner. Det slutade med att jag satt och tuggade på överkokta makaroner, samt på korvar som var svarta på utsidan och fortfarande frysta inuti. Eh...

2. Jag har fotfobi, till och med för mina egna. Anser att det måste vara något allvarligt fel när en människa väljer att jobba som fotvårdare. Nej, skämt åsido, men läskigt är det i alla fall... Jag är även rädd för ballonger.

3. En gång begravde min "bror" mitt samvete i Högalidsparken, kl. 04.00 en lördagsmorgon. Några veckor senare återuppstod det i form av en skamsen igelkott.

4. Jag har tre jobb, men inget av dem går att försörja sig på. Suck...

5. Jag har två piercingar (förutom dem i öronen) och fem tatueringar, bl.a. en jättelik sådan på bröstet. Jag har aldrig ångrat någon av dem, även om ett par ska modifieras lite så här i efterhand.

6. Jag har haft väldigt många konstiga djur i mina dagar. Bland hundar (Jack Russel, Schäfer och nu Tax...), kaniner, akvariefiskar och möss har det även smugit sig in sköldpaddor, råttor, eremitkräftor, jättespindlar och en hjärnskadad undulat. Nu har jag bara Harry vilket gläder min, inte alls lika djurfanatiska, pojkvän...

7. Jag är egentligen rödhårig. Med det följer att jag får en massa fräknar på sommaren och att jag inte kan bli brun. Antingen blir jag bara illröd eller så antar jag en lätt ton av gulsot. Anser dock att detta uppvägs av mitt tjusiga Dracula-hårfäste.

Puh! Sådärja. Det var inte helt lätt att komma på... Jag avstår dock från att skicka den vidare eftersom jag vet att de flesta av er därute redan har fått den. Tack igen Eva!

11 comments:

Anita Tørmoen said...

Så nydelig drakt. Gleder meg til å se flere bilder av den. Hodeplagget ser jo flott ut, men det er altså ikke den som hører til?

Evas Pyssel said...

Det var ju en alldeles fantastisk beskrivning av dig, spännande !! Du har gjort ett bra jobb !!! MVG !!! Och dräkten !!! Så jättefin! Ska bli roligt att se detaljer, när det ljusnar. Jag har också sytt en dräkt, Oxie, med rysch och pysch och en väldigt underlig hätta. Och en massa silversmycken till. Tyvärr har den krympt i garderoben !! Hihi !! Men den blev flitigt använd förr, t.o.m. på skolavslutningar.
Tatuering !!! Nä har ingen , men blev lite lockad när jag såg filmen "Den tatuerade änkan ". Väldigt kul film . Hon gjorde en liten tatuering vid sidan av ett bröst. Kram i mörkret och blötan !!! // Eva

Anta said...

Snygg folkdräkt det är visst ett livslångt arbete att få sånna klara, har jag hört, haha
Ser fram emot fler bilder. Synd att jag inte träffade på dej för 2mån sen när jag var i Tungelsta då hade vi ju kunnat haft stickträff på nåt café, men det blir säkert fler gånger.
Ha en mysig helg. Kramisar

Rosenvante said...

Jag är så imponerad av att du ger dig på ett sådant stort arbete. Alla de folkdräkter som är så fint arbetade är så vackra.
Så var det kul att få veta lite mer om dig också. Sann djurvän, jo jag tackar jag. Mitt första jobb var på en Zoo-butik och som du förstår hade jag ju en del djur hemma också då. Numer finns det tre katter o en hund om man inte räknar alla småkryp som kommer in då och då. :)

4U2 said...

Uj, det där kräver verklige mycket arbete. Ser fin ut.

Madeleine said...

Oh, det där ser spännande ut! :D Vackert!
Ja, än gör jag inte mycket med mina vantar eftersom jag bara gjort en vante i varje par! ;D One sock syndrome for vantar? Jobbar just nu med att göra klart ett par att ha i vinter dock!

Lilly said...

Hej Hedvig!
Jag har gett dig en award på min blogg! Jag hoppas att du blir glad!
Kramis!

SUADDA said...

Vad vacker den är din folkdräkt! =) Och du är värd all beundran för att du ger dig på ett sånt jätteprojekt! =) Bravo!
Jag skulle jättegärna vilja ha en sverigdräkt för den är också så fin, men kommer aldrig att ge mig i kast med att sy mig en....för den skulle aldrig bli klar om jag känner mig rätt ;)

Grattis till awarden! Vad kul att få veta mer om dig =) Får intrycket av att du är en jättehärlig och godhjärtad person, men också en tuff tjej som står för dina åsikter.

Gillar dig! =)

Linda said...
This comment has been removed by the author.
Linda said...

Älsk! Trots att vi har känt varann så länge nu så har jag inte sett folkdräkten en enda gång. Snudd på barockt egentligen...
Nu håller jag på att läsa igenom samtliga blogginlägg här och jag kände att jag bara var tvungen att kommentera detta inlägg. Folkdräkten är jättevacker och du likaså i den.
Fast jag vill se den irl när jag kommit hem igen!!

Puss!

Lapp-Lisa said...

Efter att ha läst vad du skrivit ett tag nu så tänkte jag läsa ikapp och börja från början. (Därav kommenterar jag såhär två år sent)Folkdräkter är spännande, men än mer så var det sju sympatiska sanningar.