Sunday, November 7, 2010

Rapport från symässan

Pust! Är just hemkommen från symässan, som passande nog flyttat till Stockholmsmässan i Älvsjö, vilket är närmare för mig. Jag var där med min mamma (som också är en grym handarbeterska).

Det primära målet för dagen var, förutom att frossa i garner och tyger och annat, att mamma skulle köpa sig en ny symaskin, något hon lyckades med efter knappa fem minuters vistelse i lokalen. Måste vara någon form av rekord! Det blev en Singer Confidence (mamma kan inte tänka sig något annat än en Singer) för mässpriset 2995 kr. Kommer dock inte ihåg vad den hade kostat från början, men det var betydligt mer i alla fall...

Trots det faktum att vi inte har någon bil och därmed var tvungna att bära den till pendeltåget (vilket inte alls var så jobbigt som jag nu vill ge sken av...) så var mamma så här fantastiskt nöjd efter sitt köp! -->

Det var nog en riktigt bra idé att komma på söndag eftermiddag för det var inte alls så mycket folk som jag hade befarat, och ändå tycktes det inte alltför utplockat i de olika montrarna.

Rent allmänt tycker jag det känns som att mässan blivit betydligt mindre. Det är även mindre aktiviteter runt omkring såsom workshops, modevisningar m.m. Jag upplevde att fler designers och liknande tidigare ställde ut sina knäppa kreationer mellan montrarna, men i år var dessa knasiga, men fina, kreationer i ull det enda i de vägen jag kunde hitta.
<--

Det är även lite tråkigt att det är så många utställare som inte har med själva mässans tema att göra. De säljer bara en massa krimskrams och jag upplever att de huserar på alla mässor, oavsett vad de handlar om. Jag brukar även gå på hundmässan och jag tycker det är samma kramsförsäljare där. Något irriterande faktiskt, när man inte är ute efter att köpa tramsiga klockarmband i fula färger.


Själv föll jag pladask för Fingerfärdas fina yllebroderier. Jag är lite inne på det just nu eftersom jag tänkt brodera på en röd ullkappa så småningom. Ful som jag är tar jag en massa kort för att ha som inspiration och sedan går jag hem och knåpar ihop mina egna mönster.



I samma monter fanns också fantastiska broderier med fornnordisk ornamentik. Sjukt fina! Måste provas! Fast jag tror någon av mina kollegor som håller på med fornnordisk religion kan leta upp autentiska slingor åt mig från runstenar eller så. Det vore ju grymmast!


Symässans stora fördel är ju dock att man får så mycket inspiration och kan gå och nypa och känna på garner och drömma om att vara miljonär. Här ovan är en bild från Ullcentrums monter där jag efter stor beslutsångest lyckades införskaffa ett par härvor garn. Att jag kunde handla något alls, efter Harrys senaste veterinärorgier, är enbart tack vare älsk och hans lilla finansiella bidrag... <3 Detta fick i alla fall följa med hem:



1 nystan Marks & Kattens Fame Rand i lila/blåa nyanser
5 nystan Marks & Kattens Mohair i lila
2 härvor lila/rosa ullgarn från Ullcentrum
1 härva MerinoSilk från Ullomera

Det blev väldigt mycket lila, eller ja, väldigt mycket färger överhuvudtaget för att vara jag. Men man blir ju så inspirerad av alla vackra garner som finns. Ska försöka låta bli att börja sticka med alla dessa samtidigt nu...

14 comments:

mary-ann said...

åååhhh...jag köpte oxå garn från Ullcentrum i grön/lila/blå färger...3 härvor blev det som jag tror skal bli en typ av axelvärmare/kortkort cape åt meg att använda på jobbet :)

Evas Pyssel said...

Vad roligt att gå på symässa. det har jag aldrig varit. Skulle vara fantastiskt att få prova. Jag längtar efter Trädgårdsmässan som vi besökte i våras och vi var helt uppfyllda av vad vi såg där. Vad glad din mamma blev !! Kram Eva

Mari said...

Jag håller med om att det blivit mindre och lite tråkigare, men det är ju ändå så himla kul! Jag köpte också konstigt nog garn i rosa och lila, men som sagt, det lyser ju om alla fina garner och man kan inte låta bli!

Fiff said...

det va samma yllebroderier som jag såg på vävdagarna för ett tag sen! o ullcentrum-garnet liknar den nyans jag oxå har! hihi. Kul att ni hade det trevligt, o din mamma ser ju väldigt glad ut!

aliel said...

Ser ut som om ni hade en bra dag, krimskramset till trots. Ullcentrums garn är såå härligt tycker jag. Kan inte se om det är det entrådiga du köpt men det kar jag stickat mycket i, enkla trekantssjalar med stickor 7 typ... Garnet i sig gör att det känns lyxigt trots enkelheten...

Maria said...

Så härligt med ett besök på symässan! Har aldrig besökt den men hoppas kunna göra det så småningom. Så fina garner du hittade! Och fantastiskt att din mamma gjorde ett sånt "klipp" med symaskinen.

Mary Raven said...

Cool mässa för handarbete, du måste ha trivts som fisken i vattnet!

sv: Nä, men jag skulle inte ha något emot att vara där nu! ;-P

Anita Tørmoen said...

Der skulle jeg jammen ha vært:) Så godt at moren din fant seg en ny Singer, og du fant jo noen godbiter ser jeg.

Ingmarie said...

Tack för besök hos mig !
Oj oj ... en sy mässa har jag aldrig varit på !
Det måste va en härlig lyckokänsla..
Håller med mama din ang. symaskin
Singer heter Märket ...
Ha det bäst

thessan said...

sv. tack. de finns verkligen hur mkt som helst att titta på här hos dej. ha en bra dag!

Anonymous said...

Jag har stått och beundrat yllebroderierna också, de är verkligen fantastisk. Härlig blogg du har.

Thessan said...

sv. fortsättning följer, benen e snart klara =)

SUADDA said...

Wow, vilka underbara saker!

Du broderar ju en del och idag kom jag att tänka på dig då jag såg det här hos mönsterarkivet (men du kanske redan har sett det och brukar använda denna metod):

http://monsterarkivet.blogspot.com/2010/11/prickmetoden.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Mnsterarkivet+%28M%C3%B6nsterarkivet%29

Trevlig dag till dig! =)

Marie said...

Älskar Fingerfärda, köpte muddar att brodera och sticka.