Monday, May 11, 2015

Allt på en gång

Ja, lite så är det nu. Allt ska ske på en gång. Massor av roliga saker, massor av idéer som bubblar och framtidsplaner. Men ack så lite tid. Så lite stressad är man allt...


Ovan är ett exempel på allt som är på gång. 100 % teeswater-ull från Manduzanas fiberklubb. Jag blev riktigt kär i den här ullen och bestämde mig för att spinna den entrådig. Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att ånga den, för det har jag lärt mig att man ska göra med entrådigt garn.


Nästa nystartade projekt är den nyutkomna sjalen Fantoosh! av Kate Davies, som är en av mina favoritdesigners. Egentligen skulle jag verkligen inte starta upp nåt nytt, men jag skyller på att jag måste ha en massa material att visa upp på kursen...

Sedan ska vi till Prag i helgen (rapport därifrån kommer, men tips om garnaffärer mottages tacksamt) och så är det ju bröllopsplanering också. Igår var vi och såg ut tyg och modeller till klänningarna hos Orkan Lia. Ska bli så spännande att få komma och prova sen!

3 comments:

Cecilia said...

Härlig färg på din tråd!
Jag virade min entrådiga tråd runt en bestickkorg av metall och ställde ned den på något annant i en kastrull med kokande vatten tills tråden kändes fuktig. Sedan fick tråden torka på bestickhållaren.
Någon sa att om man fixerar med så hög temperatur måste man ha ännu högre om man vill fixera plagget man sedan stickat.
Mitt garn blev iaf fint!:-)

Varkenocheller said...

Hej! Fint garn! Du behöver dock inte ånga entrådigt garn, eller något garn alls. Det blir, som Cecilia säger, så att det blir svårare att fixera ett färdigt plagg sedan. Lägg istället garnet i kallt till rumstempererat vatten en längre stund, och ta sedan upp härvan (som du knutit om på många ställen) och daska den in i till exempel en duschkabin. Slå i härvan i väggen många gånger, flytta härvan på handen så att nya delar av härvan daskas, och häng sedan upp på tork. Ha ingen tyngd i, det riskerar att snedfixera garnet. Lycka till!

Ozas Pysselverkstad said...

Underbart att du fixar din bröllopsklänning hos OrkanLia. Hon gjorde min också för 8 år sedan Olivgrön när hon fortfarande var kvar i Linköping. Hälsa Karolina.