Saturday, March 12, 2016

Tvåändsstickning på HV - del 1

Det här inlägget ska egentligen handla om tvåändsstickningskursen jag går på HV, men först ska jag uppdatera er lite kring vad som hänt med foten. Den är alltså bruten på två ställen i fotleden. Jag fick ligga på sjukan och vänta på operation i flera dagar. Den sista dagen, när operationen äntligen blev av, fick jag fasta i 26 timmar. Det var en ren tortyr...

Nu sitter det i alla fall diverse plattor och skruvar i foten och jag är gipsad upp till knät (som ni kan se på det försök till snajdig gravidbild vi försökte ta idag). Jag fick komma hem från sjukhuset för ca en och en halv vecka sedan och hoppar nu runt på kryckor och tycker livet är allmänt bökigt.

Jag ska ha gipset i fyra och en halv vecka till och Larven är beräknad att komma om tre så tyvärr får jag räkna med att föda med gips. Känns mindre kul men inte mycket att göra åt. Så nu vet ni hur det ligger till och varför det varit lite tyst här ett tag!

Men nu till tvåändsstickningen. Jag tänkte här avhandla den första halvan av kursen, genom att visa de alster vi gjort och som jag tack vare den brutna foten äntligen fäst trådarna på!


Längst till vänster är uppläggningar av tre olika slag, sedan ett rör med aviga maskor på olika sätt och två rör med olika tumkilar.


Sedan har vi tre olika prover där vi experimenterat med färger på olika sätt. Det är som alltid roligt att se hur olika färger påverkar varandra och förändras i mötet med varandra. De två långa rören är exempel på mönsterkrus i en- och tvåfärgat.

Som material använder vi z-tvinnat garn från Wåhlsteds Textilverkstad, tvåändsstickningens Rolls Royce-garn. Dyrt är det dock så man blir lätt ruinerad!

Vår lärare Karin Kahnlund fick till förra gången in dessa fina nyanser i turkos och lila. De är så fina att man knappt vill sticka med dem, och ett antal härvor fick följa med hem...

Kursen går ju över två terminer. Tyvärr missade jag det mesta av förra tillfället på grund av foten, även om jag lyckades dyka upp en stund, och jag kommer även missa sista tillfället eftersom jag lär ha en nyfödd Larv då.


Som vanligt har ju Karin också med sig hela sin skatt av tvåändsstickade jackor, vantar, mössor, sockor osv. Där ur kan man ösa inspiration!


Roligt har det varit, och jag får försöka ta igen det jag missat hemmavid. Nu vill jag typ bara tvåändssticka hela tiden, att gå på kurs har ju den effekten på mig. Mer om den andra halvan kommer i ett senare skede. Först måste jag sticka klart provlapparna!


4 comments:

http://textilejoy.blogspot.com/ said...

Ta det lugnt och njut av både någon provlapp,Wählstedts garn,Karins alla tvåändsstickade inspirationer och den lilla/lille som sparkar och förhöjer stämningen trots allt.

Katrina said...

Stort lycka till med både larven o foten!

Katrina said...

Stort lycka till med både larven o foten!

Evas Pyssel said...

Vilken underbar bild på er två (tre) bortsett från din gipsade fot. Du har haft det tufft och nu kan det bara bli bättre och lyckans ögonblick närmar sig.
Stor kram från Eva