Friday, December 2, 2011

No poo!

Nu har jag blivit knäpp tycker väl ni men jag vill bara dela med mig av min senaste mani - nämligen no poo. No poo är alltså en förkortning för no shampoo, plus att det blir lite ordlek: no poo = ingen skit. Eh ja, ni fattar... Det innebär helt enkelt att jag slutat tvätta håret med schampo.

Varför det då kan man fråga sig? Jo, för att schampo bland annat innehåller en massa sulfater som är ett väldigt starkt rengöringsmedel och som är uttorkande för både hår och hårbotten och som dessutom inte är lajbans för miljön. För att dölja de skador som detta gör med håret så innehåller schampo även silikon, som gör att det känns sådär fint och nytvättat. Bluff, båg och förbannad lögn alltså! Sen så måste kroppen överproducera hårets eget sebum för att överkompensera uttorkningen och därför blir håret fett och flottigt.


Jag börjar med att testa att tvätta håret en gång i veckan med enbart (silikonfritt) balsam, vilket inte innehåller starka rengöringsmedel på samma sätt som schampo. Andra tvättmetoder man kan använda är bikarbonat, ägg eller bara vatten. Jag får testa mig fram helt enkelt.

Min vana trogen så blir jag ju manisk när jag sätter igång med något så nu har jag förlängt detta till att gälla hela kroppen. Jag har alltså börjat tvätta mig i honung, tillverkat deo av kokosfett, bikarbonat och majsstärkelse och igår torrtvättade jag håret med krossade havregryn (vilket ledde till att hela badrummet var fullt av havregryn och jag vaknade med hela öronen fulla...). Som sagt, detta är ett nyligen påbörjat projekt så jag återkommer med utvärdering längre fram. Är ni mer nyfikna på vad en no pooare håller på med kan ni kika här!



Jag kan i övrigt meddela att jag är inne i en period där jag bara påbörjar, men aldrig slutför några projekt. Så nu har jag börjat på en Whippoorwill i Malabrigo-garnet jag köpte i Paris. Alltså jag bara älskar det garnet. Det kan faktiskt rent ut sagt vara det perfekta garnet.

Men, skärpning nu Hedvig! Har satt upp som mål att ha en göra-klart-helg. Dessutom måste ju julklappsproduktionen komma igång inom kort...

26 comments:

ARGA STICKAREN said...

Jag no pooar sedan i maj (tror jag) mitt hår har aldrig mått så här bra, jag har till och med fått lockar vilket jag ALDRIG tidigare haft. Eller lockar är nog att överdriva, jag har fått lite vågor på mitt annars spikraka hår ;D

Tvärslå said...

Testat tvättnötter ?
Det funkar till håret,klädtvätt diskmdel ja vad du vill typ.

Henrietta said...

Många vittnar om ett fantastiskt hår när de slutar med schampo. Lycka till!
//Henrietta

Emmas dagar said...

Det ska bli spännande att höra fortsättningen på No Poo:andet! :-)

Eva Hudin said...

Hade just tänkt tipsa om tvättnötter, men ser att någon redan gjort det. Trevlig Helg, Hedvig!

Anonymous said...

har du testat olivtvålen som ENJO har. . . Den är så pass ofarlig att man ska kunna borsta tänderna med den oxå. . .

Pixi said...

Jag försöker oxå hitta nåt vänligare alternativ men just att tvätta håret i schampo försöker jag bara med varannan gång jag duschar , det funkar bättre o balsam har jag inte använt på lång tid.. för det bara fördärvare mer än vad det gör nytta men tror jag hoppar från havregryn o nötter.. haha verkar böökigare.. o grynigare..däremot funkar grynen bättre i ansiktet som i en ansiktsmask! Kram på dej Hedvig o berätta hur det går! Vilket som blir bäst!=)

Manduzana stickar said...

Vad roligt med din nya mani! Jag har hört mycket om det där, så det ska bli kul att läsa en utvärdering längre fram :)

Emmy said...

Det ska bli kul att höra hur ditt projekt går.
Jag provade NooPoo för ett par år sen, och på mig fungerade det icke. Inte för att schampotvätt heller fungerar så bra då...
Jag har jättefett hår. Det tar knappt en dag efter att jag tvättat håret innan det är stripigt och äckligt. Tänkte att om jag slutade med schampo så skulle hårbottnen sluta producera så mycket fett. Så jag körde med enbart vattentvätt i drygt ett år. Har aldrig haft så skitigt hår som då :-P Sen övergick jag till balsamtvätt. Då blev håret något renare (dock inte rent) direkt efter tvätt, men var lika stripigt igen efter ett par timmar.
Och så trodde jag väl i alla fall att när jag nu inte tvättat håret med schampo på nästan två år så skulle det när jag väl tvättade med ett milt schampo en gång hålla sig rent lite längre, och inte bli flottigt på en gång, men inte då. Jag kan väl säga att jag tröttnade.
Nu är jag tillbaka i schampoträsket, och måste tvätta håret varje dag om det ska se bra ut. Det vägrar jag dock att göra, men varannan är ett måste om det ska se ok ut, och jag gillar det inte.
Så, tips för att bli av med jättefett hår mottages tacksamt :)

Pysselfarmor said...

;-))
Jag satt ju närmast dig igår på brodericaféet så jag kan ju säga att du doftade gott. Ska bli spännande att höra mera om detta...

Virvelvind said...

Det där lät onekligen intressant! Ska bli roligt att läsa om dina resultat senare. Din stickning såg ut som ett jättefint örhänge vid första anblicken ;)

Heldri said...

Spännande! Jag har också funderat på det men inte tagit steget än.

Tina said...

Jag och min ena dotter har kört balsammetoden i ett hlvår och det är underbart att slippa flygigt och elekriskt hår. För mej räcker det att tvätta håret en gång i veckan. Dottern brukar använda balam en gång i veckan och tvättta med bara varmt vatten vid behov.

4U2 said...

Kom att tänka på när jag testat med att använda lite bakpulver på håret (då man inte hunnit tvätta och skall till affären) som skall suga åt sig fett och smuts ... litegrann på överhåret och så borstning. Ja, bägge gångerna fick jag svidande hårbotten :)
Hoppas få reda på sen hur det går för dig.
Tänk, har ett flertal saker som jag stickat/virkat färdigt men ids inte sy ihop, fixa trådarna m.m. Just det tycker jag r tråkigt ;)
Angående ängel: antagligen gömmer du dina vingar väl. Tack återigen och ha en trevlig helg!

Annefia said...

Själv funderar jag på att testa balsammetoden nångång i vår eller så men no poo känns som om det är lite för mycket jobb och för mycket att hålla reda på för min del. Det ska bli intressant att höra hur det går för dig!

Inos -KristinMandarin said...

Jag ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR att du börjat med No Poo!!!Det är nu ca två år sedan jag slutade med schamPOO, och det har ju varit räddningen för mtt hår:) Myn hy har aldrig varit så fin och jag älskar att slippa vanlig deo, svetten luktar mindre svett och hela jag luktar JAG istället för parfymer o kemikalier. Jag misstänker att du tar reda på massa fakta själv, men vill du ha tips är du alltid välkommen till mig!massa kramar<3

SUADDA said...

Hm....jag ser framför mig badrummets skick med havregrynsmetoden =)
Strongt av dig iaf att ge dig in på "NoPoo-andet" med hull och hår! Hoppas det fungerar med tiden.

Så urläckert garn du fått tag på. Och vilken härlig sjal det ska bli. Vill ha! =)

Erik said...

Hejsan kompis!

Har du också börjat med detta nu? :)
Jag har försökt mig på detta i ett halvår nu, men kan inte säga att mitt hår är helt vän med det ännu (det blir grymt jävla stripigt efter en halv dag), och nu när jag var i USA var det inte hela tiden jag hade tillgång till mitt balsam :(

Hoppas det går bättre för dig :)
kram
/Erik

Caroline said...

Åhh vad roligt! Jag testade det i början av året - men mitt starka ogillande mot "smutsigt" hår gjorde att jag gav upp efter 2 månader.. Kämpa på!!
Min sambo tvättar sedan ett år tillbaka sitt hår med bara vatten, det är superfint och har fått sjyst volym. Jag kanske ska testa det istället =)
Kram på dig!

Pixi said...

DU!! Jag var på julmarknad igår där jag sprang på ett stånd med naturtvålar och "drumvirvel" Ayurvedskt schampo som just är sånt som du vill ha! Malda tvättnötter och örter som man kan även ha till hela kroppen o ansiktet..Hade det inte vart så långt mellan oss hade jag skickat det till dej men här är det näst bästa , deras hemsida..just nu är det fraktfritt oxå ..Du har frälst mej och sen när jag hittade dessa igår så ska jag själv skicka efter detta schampo.. och en tvål med bla havregryn..dock malda såna.hehe vill ju inte heller ha hela duschen full med gryn,hehe(kan se hur den upplevelsen var för dej ) !!! Ska nog oxå pröva deras tvättnötter för maskintvätt!! Blir inte så dyrt när man slår ut det o kollar hur mycket man lägger på vanligt tvättmedel etc!! Kraaaam =)
www.justfairgoods.se

disa said...

Jag tvättar mitt hår med nässelschampo från Hälsokost butiken. Och hoppas på att däri inte är lika mycket skit! Sjalen ser underbar ut redan. =)

Anita Tørmoen said...

Spennende prosjekt du har satt igang. Sikkert mye tips å få her etterhvert tenker jeg:) Nydelig garn!

Anonymous said...

Berätta mer, det låter suprbra och jag vill också testa!

metamorphosis said...

Rätt otroligt egentligen hur många produkter man kan skippa när man börjar titta närmare på det!

Saknar ex. inte vanlig deo öht! Bikarbonat funkar fint!

Anonymous said...

Hej tjejen!
Jag har precis startat en Faceook grupp för alla oss som är nyfikna på, eller redan kör No poo/balsammetoden. Gilla gärna sidan och bidra med dina erfarenheter, tips och bilder!
https://www.facebook.com/pages/No-poo-H%C3%A5rv%C3%A5rd-utan-schampo-och-naturlig-hudv%C3%A5rd/139622872814010

Kram Therése

Fröken Eko said...

No Poo ja... det skulle jag testa för några år sen också. Men jag skulle ju inte köra mjukisvarianten och gegga med öl eller ägg i huvudet, nej, hard core var det som gällde. Så jag tvättade inte håret alls, ja, förutom med vatten då. Efter 3 veckor gav jag upp... Kändes ju som att gå omkring med en hjälm på huvudet, blä!
Men... kanske jag skulle pröva igen och ta lite mer av en mjukstart :) Det mesta brukar ju lyckas bättre då.