Sunday, October 27, 2013

Symässan 2013


Jag har ju tidigare vädrat en hel del åsikter om Symässan (eller Syfestivalen som den egentligen heter), vilka alla ungefär går ut på att det var bättre för.


Men igår bestämde jag och mamma oss för att sluta vara gnällkärringar och ta mässan för vad den är. Det gick bättre då. Jag blev mindre besviken och mindre nostalgisk och vi hade en, på det hela taget, mycket trevlig dag!

Det först som hände var att jag sprang in i en av förlagorna till min pågående tatuering. Denna kudde finns hos Fingerfärda och den, tillsammans med ett par andra yllebroderier, är det som min tatuerare utgått från när hon ritat min tatuering. (För övrigt har jag inte fått någon ny tid förrän i februari, så det lär dröja innan ni får se den färdig).

Hos Fingerfärda shoppade jag också loss lite. Ett kit till bebiströja och sockor, samt till en liten snöbärsmössa. Jag tycker mycket om snöbär, så jag kunde inte låta bli. Så, nu får jag väl helt enkelt uppmana bekantskapskretsen att yngla av sig, för det finns ingen så liten bäse just nu att sticka till. Ja ja, det får väl ligga och gro tills lämplig bäbis dyker upp...

Mamma, som inte skulle handla något, sprang omgående in i en tröja som var helt perfekt för henne, så det blev inte så mycket av med hennes köpförbud.

<-- En mycket skir kofta i två färger av isländskt tunt garn. Hon kommer skippa rosen och istället knäppa den med en enkel sjalnål istället.

Det första jag sprang på var faktiskt en hel vägg med pepparkaksformar (fast tanken egentligen var att man skulle tova ull i dem). Samlare som jag är fick jag ju såklart fnatt! Och när jag dessutom hittade en tax fick jag ännu mer fnatt. Synd bara att det inte fanns en stor och en liten taxform.

I övrigt shoppade jag loss hos Znok, min vana trogen. Och som vanligt köpte jag inte tyger till barnkläder, utan till mig själv... Hittade ett jättefint tyg med kurbitsmönster på, som jag vill sy en klänning av. Detta hade redan gjorts, fast jag vill ha en annan modell:


Lustigt nog stötte jag bara ihop med två personer jag kände, trots att jag visste att det var ett flertal där. Ja ja, man är ju så upptagen av att titta på allt garn, så man ser inte näsan framför sig.


Ovan är i alla fall mina fynd. Överst till vänster de två kiten från Fingerfärda, sedan ett antal mönster av basmodell. Längst ner till vänster två härvor Babyalpacka från BC garn, sedan kurbitstyget, taxformen och några fina knappar.

Hoppas ni andra som var där hade riktigt trevligt, vare sig ni var besökare eller utställare! Kanske ses vi nästa år istället?





5 comments:

myzpyz said...

härligt att träffa dig o mammsen :)
kraMyz

Eva said...

ÅH!
Du handlar hos favoriten (tänker egna då) Fingerfärda och din mamma hos underbara Åsa med Islandsgarn :)
Kom med en del från henne hem hit... Från Fingerfärda bara en så'n där liten bit "överblivet". (Pettson hönor) Då kom jag på att jag faktiskt har en del sådana, obroderade, liggande... Hm...... Kanske skulle brodera dem med tiden och sätta igång någon sorts lapptäcke? Fylla på med fler vartefter?

Fiff said...

Verkar som ALLA har varit där! Shit, vilket ljuvligt kurbitstyg! Och du gör helt rätt i att satsa på en annan klänningsmodell ;-)

Rosenvante said...

Vid Fingerfärda handlade jag också min snöbärsmössa som jag gjorde till mitt barnbarn och där köpte jag också koftan i samma garn, den som stickats till Victoria en gång i tiden. Tänk bara på att mössan är liten i storleken, ett litet tips bara.

Manduzana stickar said...

Så sjukt snyggt tyg! Det missade jag helt när jag var där på söndagen.